copyright AuraNET | Päivitetty 15.12.2013

POISTU

PALUU

SAARNAT

PUHEET

JOSSAIN JULKAISTU

Kirkkotekstit

Oma elämäkerta Siipipyörään

Kansanlähetyksen ystävälehteen

Kommentti

Evankeliumiteksti   teema: ”Pyhän Hengen odottaminen” 2015
Joh.17:18-26

LUPAUS SUURESTA

 Joh 17:18. Niin kuin sinä lähetit minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät.

19. Minä pyhitän itseni uhriksi heidän tähtensä, että heistäkin tulisi totuuden pyhittämiä.

20. "Minä en rukoile vain heidän puolestaan, vaan myös niiden puolesta, jotka heidän todistuksensa tähden uskovat minuun.

21. Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut.

22. "Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä.

23. Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti yhtä, ja silloin maailma ymmärtää, että sinä olet lähettänyt minut ja että olet rakastanut heitä niin kuin olet rakastanut minua.

24. "Isä, minä tahdon, että ne, jotka olet minulle antanut, olisivat kanssani siellä missä minä olen. Siellä he näkevät minun kirkkauteni, jonka sinä olet antanut minulle, koska olet rakastanut minua jo ennen maailman luomista.

25. Vanhurskas Isä, maailma ei ole sinua tuntenut, mutta minä tunnen, ja nämä, jotka ovat tässä, ovat tulleet tietämään, että sinä olet lähettänyt minut.

26. Minä olen opettanut heidät tuntemaan sinun nimesi ja opetan yhä, jotta heissä pysyisi sama rakkaus, jota sinä olet minulle osoittanut, ja jotta minä näin pysyisin heissä." 

 Jeesus lupasi jäähyväisrukouksessaan omilleen Pyhän Hengen ja kehotti heitä odottamaan tämän lupauksen täyttymistä.

Pyhän Hengen tehtävä on kirkastaa meille Kristus. Jumalan nimi ja kunnia tulee kirkastetuksi meidän elämässämme, kun opimme tuntemaan Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen. Kristuksen lupaama Pyhä Henki luo yhteyden Jeesukseen ja muiden opetuslasten välille. Seurakunta on paikka, jossa yhteys hyvin testataan. Lähetystyö on itse asiassa Jumalan kirkkauden julistamista rohkeasti. Pyhä Henki karkottaa julistajalta pelon julistaa Jumalan valtasuuruutta.

Jeesus toteutti Isänsä antamaa tehtävää maailmassa loppuun asti. Tehtävän Hän luovutti meille opetuslapsilleen. Isä lähetti Jeesuksen ja Poika lähetti meidät. Saamme jatkaa Jeesuksen antamalla arvovallalla lähetystyötä. Jeesus rukoilee meidän puolesta ja niiden, joille me olemme kertoneet Hänestä.

Tekstissä toistuu ajatus yhteydestä. Jeesus tiesi meidän syntisyytemme, joten hän toivoi ja rukoili, että opetuslapset eivät ryhtyisi kilpailemaan keskenään. Tänä aikana taitaa olla vallalla ”oikeassa olemisen armolahja”. Siinä lahjaa käyttävältä unohtuu lahjan antaja ja hänen lupauksensa siitä, että jos me olemme yhtä, niin maailmakin näkee meidän keskinäisen rakkautemme.

Uskovien keskinäisen yhteyden pitäisi näkyä. Se ei saisi johtaa uusiin yhteiskristillisiin yhden asian porukoihin, vaan keskinäiseen yhteyteen Jeesuksessa. Sana, yhtä olisitte, tarkoittaa tässä yhteyttä Kristukseen. Tämä ykseys ei ole ihmissilmin nähtävissä, mutta sen tulee näkyä hengessä ja totuudessa, yhteistyössä ja rinnakkaiselossa kunkin sukupolven aikana ja olosuhteissa. Ykseys vastaa Isän ja Pojan välistä ykseyttä. Kun meillä on yhteys Kristukseen, on meillä luonnostaan yhteys keskenämme.

Julkaistu Uusi Tie lehdessä 2015 no 20  sunnuntai 17.5.