VIRRET:
Pietari tunnustaa Jeesuksen messiaaksi
Tutustu ja kommentoi
Paluu
|
Kuka Jeesus on?
Aihe: Kenen te sanotte minun olevan
Teksti Matt 16:13-19
_________________________________________
Meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen armo lisääntyköön
keskellämme.
Matt16:13-19
Johdanto
Mutta kun olemme tekemisissä uskovien kanssa niin emme Leenan kanssa
tiedä miten oikein maailma makaa.
Olemme Leenan kanssa olleet viikon caravanalueella. Siellä kohtaavat
kaikki ne, joilla on sama harrastus.
Caravan paikat ovat hyvin kauniilla luonnon paikoilla.
Harrastuksen ympärillä on tapahtunut 25 vuoden aikana pientä muutosta.
Porukka on yleensä hyvin siistiä ja fiksua väkeä ja lapsia on paljon
mukana. Mutta muutosta huonompaan suuntaan on tapahtunut.
Siinä samalla saunassa ja muuallakin näkee mihin maailma kiinnittää
huomiota. Varsinkin se millä ihmiset haluavat toisiaan viihdyttävän.
Suurempi kotrastin koimme perhematkalla Ruotsiin ja Kolmordeniin.
Laivalla näimme juhlimisen eron oikein konkreettisesti. Sormuset jotka
mennessä eivät voineet edes nukkua kertoivat ihmisten
välinpitämättömyydestä ja irstaudesta, joita he harjoittaivat.
Kontrasti uskovien ja maailman ihmisten välillä alkaa olla tosi suuri.
Tänään vietämme apostolien päivää. Paikalla missä Jeesus halusi
opetuslapsensa kohdata oli todella merkitystä.
Jeesus teki kysymyksen Filippuksen Kesareassa. Paikka oli sen ajan
loiston ja pahuuden keskus. Se oli myös pakanajumalien palvelun keskus.
Kaupunki sijaitsi luonnonkauniilla paikalla lumipeitteisen Hermonin
vuoren juurella. Herää kysymys, miksi tällainen paikka kysymyksen
tekemiselle? Toisaalta pahuuden keskus, toisaalta Jumalan luoma
luonnonkauneus. Eikö siinä ollut ristiriitaa kylliksi.
Tuntuu kuin Jeesus olisi tarkoituksellisesti asettanut itsensä maailman
uskontojen taustaa vasten vaatien vertaamaan itseään niihin. Missä
Israelissa olisi ollut toista paikkaa, jossa Jeesuksen jumalisuus olisi
loistanut kirkkaammin kuin täällä lumipeitteisen Hermonin juurella. Ehkä
Jeesus halusi osoittaa valtasuuruutensa olevan kaiken tämän yläpuolella.
Kolme ja puoli vuotta olivat opetuslapset seuranneet häntä. Tilanne oli
sekava ja hämmentävä. Nyt oli tulevien apostolien tentin vuoro.
"Kenen ihmiset sanovat Ihmisen Pojan olevan?"
Niin he sanoivat: "Muutamat Johannes Kastajan toiset
Eliaan, toiset taas Jeremiaan taihi jonkun muun profeetoista".
Jeesus tiesi aikansa tulleen ja tämän jälkeen hän kertookin
opetuslapsilleen ensimmäisen kerran kärsimisestään. Vihamielisyys oman
kansansa puolelta alkoi tuntua yhä voimakkaampana. Oliko enää ketään,
joka ymmärsi hänet oikein ja tiesivätkö opetuslapsetkaan todella, kuka
hän oli?
Jeesuksen ensimmäinen kysymys oli kysymys siitä, kenen ihmiset sanovat
Hänen olevan. Hän ei kysynyt saddukeusten eikä fariseusten käsitystä,
koska ne olivat kaikkien tiedossa.
Tänäkään päivänä, kun kaikenlaiset aatteet liikkuvat maailmassa ja
uskontokuntia on runsaasti.
Voimakkaammat äänenpainot tunnetaan. Kuitenkin pienellä ihmisillä on
mielipiteitä uskon asioista.
Mitä naapurimme uskon asioista ajattelee? Emme usein edes uskalla kysyä
sitä. Harva itse tutustuu Jumalan sanaan lukemalla Raamattua ja luottaa
sen auktoriteettiin.
On perustavaa laatua oleva totuus tietää, kuka Jeesus on. Ellei ihminen
ole siitä selvillä, hän ei ymmärrä mitään muutkaan, mikä koskee Jumalan
valtakuntaa.
Miksi Jeesus kysyi tällaista?
Eikö hän todellakaan tiennyt, mitä kansa ajatteli hänestä? Tiesi
varmaankin, mutta hän tahtoo osoittaa opetuslapsilleen niin kuin
meillekin, että maailma vertaa Jeesusta vain johonkin korkeaan ei
korkeimpaan. Maailma ei hyväksy, että hän on korkein. Samalla hän
taitavan opettajan tavoin luo pohjaa seuraavalle kysymykselle.
Jeesuksen toinen kysymys on jo meille paljon tärkeämpi.
Jeesuksen toinen kysymys kohdistettiin oppilaille niille kahdelletoista,
jotka hän oli ottanut mukaansa.
"Kenenkä te sanotte minun olevan?"
Jeesus ei halua ainoastaan sydämen uskoa. Hän haluaa kuulla myös suun
tunnustuksen (Rm. 10:10) Opetuslapset olivat olleet yli kolme vuotta
Jeesuksen seurassa ja he pystyivät antamaan oikean vastauksen.
Toinen vastaus
Aina valmiina kuin partiopoika Pietari vastaa kaikkien puolesta: "Sinä
olet Kristus, elävän Jumalan Poika" Pietarin uskontunnustus sisälsi itse
asiassa koko kristinopin pähkinänkuoressa. Käsite elävä Jumala ei kuvaa
ainoastaa sitä, että Jumalalla on elämä vaan, että Hän itse on elämän
lähde.
Jeesus on paitsi ihminen myös Jumala, VT:n lupaama Herran Voideltu.
Hebreaksi Messias, kreikaksi Kristus. Hän on se kauan odotettu
profeettain profeetta, ylimmäisten pappien ylimmäinen pappi ja
kuningasten kuningas. Ei vain Messiaan edelläkävijä.
Yhtä perusteltua on kysyä meiltä tänne seuroihin tulleilta: "Kenenkä te
sanotte Jeesuksen olevan?" Vastaatko sinä kuten Pietari: "Sinä olet
Kristus, elävän Jumalan Poika".
Jeesus kohtaa meidät aina henkilökohtaisesti. Hän kysyy sinultakin saman
kysymyksen ja pyytää sinua vastaamaan itsestäsi, mikä Jeesus on sinulle.
Jokaisen on kohdattava Jeesus henkilökohtaisesti.
Siihen joutui myös Pilatus pitkäperjantaina, kun hän kysyy Jeesukselta
oliko tämä juutalaisten kuningas. Jeesus vastasi: "Sanotko tämän
itsestäsi vai ovatko muut sen minusta sinulle sanoneet Joh 18:33-44?
Kristus-tunnustuksemme ei saa olla pelkkää toisen käden tietoa
ulkokohtaista toistamista, esim. uskontunnustuksessamme.
Henkilökohtaista kantaa hän kysyy nytkin minulta, sinulta.
Pietarin vastaus oli varmaan riemullinen Jeesukselle. Nyt hän tietää,
että kolme vuotta ei ole mennyt täysin hukkaan. Heidän sieluunsa on
kasvanut se usko häneen, joka oli välttämätön hänen työnsä jatkumiselle.
Luottavaisesti Jeesus antaa vastauksen Pietarille käyttäen itsekin
painokkaasit sinä sanaa.
Sinäkin rakas seuravieras olet saman kysymyksen edessä tänään. Haluatko
sinä vastata tähän kysymykseen niin kuin Pietari.
Tietyllä tavalla sinä olet jo antanut vastauksen tulemalla tänne
Lähetyskotiin. Olet jättänyt tämän maailman kiinnostuksen kohteen
jalkapallon MM-kisojen loppuottelun, joka on parasta aikaa menossa. Olet
ilmaissut ympärillä oleville halusi kuulua Jeesuksen joukkoihin. Vai
oletko tekemässä kustannuslaskelmia siitä kannattaako liittyä Hänen
joukkoihinsa.
Jos sydämestäsi haluat vastata samoin kuin Pietari: "Sinä olet Kristus,
elävän Jumalan Poika", silloin sinä voit omistaa itsellesi saman
autuaaksi eli onniteltavaksi julistuksen, jonka Jeesus lausuu Pietarille
"Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole
sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa".
Iankaikkinen elämä on siinä, että tuntee Jumalan ja hänen Poikansa
Jeesuksen Kristuksen. Joh 17:3.
Jeesus jatkaa sinulle, joka uskossa omistat nämä sanat:
"Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä
sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät
maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa."
Tunnustamalla Jeesuksen Vapahtajaksesi sinä saat kuulua tähän elävään
Jeesuksen seurakuntaan, josta sanotaan etteivät tuonelan portit sitä
voita. Kuolemalla ei ole valtaa Jeesukseen uskoviin.
Ylösnousseen Jeesuksen yhteisönä seurakunta ulottuu ajallisen elämän
ylikin ja rikkoo tuonelan vallan.
Mitä tarkoittavat sitten taivasten valtakunnan avaimet.
Taivasten valtakunnan avaimet on tekstissämme monikossa. Taivasten
valtakunta on kuin suuri talo monine huoneineen, joissa Jumalan lahjoja
ja armon aarteita säilytetään. UT:n mukaan avainten omistaja on Kristus
itse (Ilm. 1:18 ; 3:7) Mutta Jeesus teki Pietarista taloudenhoitajansa,
huoneenhaltijan, jolle hän uskoi talonsa avaimet.
Samalla tavalla Jeesus on varannut häneen uskoville tehtävän
seurakunnassa. Nyt sinä olet kuulijan paikalla oppimassa hänestä jotain.
Mutta moni teistä voi jo tänä päivänä olla todistajan paikalla.
Me voimme todistaa uskostamme emme vain sanoin, vaan myös omalla
elämäntavallamme.
Kansanlähetyksen joukosta on nousemassa nuoria, jotka haluavat todistaa
Jeesuksen Kristukseksi elävän jumalan pojaksi. He eivät ole mukautuneet
tämän maailman houkutuksien perässä juoksijoiksi. He ovat ottaneet
tehtävän vastaan Herralta ja tahtovat, että jokainen nuori ja vanha
lähtisi kulkemaan Jeesuksen seurassa. Kun otamme Jeesuksen seuraamme,
tunnustamalla hänet, hän antaa meille elämän muutoksen, joka näkyy ja
saa muutkin kyselemään Hänen seuraansa.
Niinpä Pietari avasi helluntaina taivasten oven 3000 ihmiselle
Jerusalemissa (Ap. 2:44) Silloin tuo Jeesuksen kieltäjä ei kieltänyt
ihmistenkään edessä Jeesusta, vaan julisti rohkeasti kenen joukkoihin
hän kuuluu.
Nykypäivän Suomessa on vielä helppo kertoa uskostaan. On jo merkkejä
siitä, että yhä vaikeampi on elää kristittynä tässä arvojen
alennustilassa olevassa maassa. Kohta kaikki alkaa olla sallittua myös
uskovalle. Maallistuminen lisääntyy. Totuutta rakastavia uskovia ei
katsota suopein silmin. Samalla tavalla oli Jeesuksen aikana. Oliko enää
ketään, joka ymmärsi hänet oikein ja tiesivätkö nykyajan uskovatkaan
todella, kuka hän oli?
Onko ketään, joka uskaltaa tunnustaa Jeesuksen Herrakseen ja Jumalan
ainoikaiseksi pojaksi.
Ei se ole helppoa minulekaan. Kun puheet saunassa caravanalueella ovat
mitä ovat ja mitä maalman ihmiset lähisukulaisetkin ovat. Paljon
helpompi on olla kuten muutkin. Kulkea virran mukana. Olisipa meissä
sitä voimaa, joka Pietarilla helluntaina oli.
Jos olemme itse tunnustaneet Jeesuksen Kristukseksi eläväksi
Vapahtajaksi, niin meillä on tämä päästämisen ja sitomisen virka. Olemme
kohdanneet hänet, joka kysyy juuri sinulta tässä ja nyt "Kenen sinä
sanot ihmisen pojan olevan" Jos olet tähän vastannut Pietarin tavoin,
olet saanut myös oikeuden ja sanoisin velvollisuuden käyttää tätä lahjaa
päästää. Eräs tapa käyttää lahjaa on lähetystyöhön osallistuminen.
Lopuksi
Pietari teki iankaikkisuuslöydön Pyhän Hengen avulla. Hän sai sen
mukaisen aseman, valtuudet ja vastuun Jumalan suuressa
pelastussuunnitelmassa ja evankeliumin leviämisessä.
17. Jeesus sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonan poika. Tätä
ei sinulle ole ilmoittanut liha eikä veri, vaan minun Isäni, joka on
taivaissa. 18. Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari*, ja tälle
kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita.
Tästä lausumasta on syntynyt se katolisen kirkon näkemys että he ovat
Pietarin tavoin saaneet avainten vallan. Siitä johtuu että he kokevat ja
uskovat olevansa Pietarin saaman vallan jatkajia.
Samoin lestaadiolaiset pitävät itseään oikeana apostolisensa
seurakuntana jolla on päästämisen ja sitomisen valta.
Jos tarkkaan ajattelet tuota tilannetta niin Pietari ei ole se kallio,
jolle kirkko rakennettiin, vaan sanoissa; Sinä olet Pitetari kallio, ja
tälle kalliolle, Jeesus olisi sanonut ja sille kalliolle rakennan
kirkkoni. vaan tälle kalliolle tälle kristus kalliolle rakennan
kirkkoni. Ei ihmisten varaan ei paavin varaan ja hänen oikeudelleen.
Vaan kaikkien uskovien oikeudelle päästää ja sitoa.
Ortodoksinen kirkko korostaa sitä uskoa, jonka Pietari sai Pyhän hengen
kautta ja korostaa julistuksessaan, että sille uskon kalliolle rakennan
kirkkoni. Siinä he ovat paljon lähempänä uskon ydintä kuin katoliset,
jotka kiinnittävät katseensa Pietariin, Mariaan, Paaviin, perinteeseen
ja omaan oikeutukseensa.
Me korostamme Kristusta ja häntäkin ristiinnaulittuna niinkuin Paavali
sen sanoo. (se on myös luterilainen tulkinta tästä kohsasta.) Kristus
kalliolle me rakennamme kirkkomme eli seurakuntamme on kristuksen
johtama seurakunta. Ja täällä meille on annettu päästämisen ja sitomisen
valta.
Olisikohan Pietarikin luullut itsestään liikoja kun hän vähän tämän
jälkeen kävi nuhtelemaan Jeesusta.
Varsinkin Matteus korostaa lähetyskäskyssään, että tehtävä on annettu
meille kaikille, häneen uskoville.
Evankeliumi on universaalinen kaikkia kansoja koskeva. Sitä saavat
levittää nekin, jotka ovat aralla mielellä. Lähetystyö on päättyvä
vasta, kun Ihmisen poika, maailman tuomari, kokoaa maailman kaikki
kansat eteensä.(Mt 25:31) Ennen sitä päivää meidän tulee saarnata;
syntien anteeksiantamusta hänen nimessänsä kaikille kansoille alkaen
Jesuralemista.
Rukoilkaamme
Elävä vapahtaja me kiitämme sinua siitä, että olet valmistanut pojassasi
Jeesuksessa Kristuksessa meille pelastuksen ja Pyhän Henkesi kautta
vahvistat meidän uskoamme, että mekin joka päivä kuolisimme pois
synnistä. Kokeile kasino parhaiten listan mapleleafonlinecasino ja voita! Kiitos, että olet antanut meille päästämisen ja sitomisen
viran, että voimme päästää ystävämme sukulaisemme ja työtoverimme siihen
sinun omaan maailmanlaajuiseen seurakuntaasi, jonka kulmakivenä sinä
itse olet. Varusta meidät voimallasi ja tee meidät palvelijoiksesi,
jotka kuuliaisina noudattavat sinun käskyjäsi ja rohkeasti tunnustavat
nimeäsi ihmisten edessä. Aamen.
Saarnattu:
|