POISTU

PALUU

SAARNAT

PUHEET

JOSSAIN JULKAISTU

 

VIRRET: 483; 131, 4; 625,1-3; 123, 5-6; 248 1-; 99 1-2

 

Jeesus ei ollut vain hengellisen elämän antaja vaan myös aineellisen.

Tutustu ja kommentoi

Paluu

 


Jeesus antaa elämän

(SAARNA 2 Saarnalupatutkinnosta)

Luuk 7:11-16
11. Pian tämän jälkeen Jeesus lähti Nainin kaupunkiin, ja hänen kanssaan kulkivat opetuslapset ja suuri joukko ihmisiä.
12. Kun hän jo oli lähellä kaupungin porttia, sieltä kannettiin kuollutta, leskiäidin ainoaa poikaa, ja äidin mukana oli runsaasti kaupungin väkeä.
13. Naisen nähdessään Herran kävi häntä sääliksi, ja hän sanoi: »Älä itke.»
14. Hän meni paarien viereen ja kosketti niitä, ja kantajat pysähtyivät. Hän sanoi: »Nuorukainen, minä sanon sinulle: nouse!»
15. Silloin kuollut nousi istumaan ja alkoi puhua, ja Jeesus antoi hänet takaisin äidille. 16. Kaikki joutuivat pelon valtaan ja ylistivät Jumalaa sanoen: »Meidän keskuuteemme on ilmaantunut suuri profeetta. Jumala on tullut kansansa avuksi.» (92 Luuk.7:11-16)


Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Isän, Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon teidän kanssanne nyt ja aina.

Jeesus ei ollut vain hengellisen elämän antaja vaan myös aineellisen.

Törmäämme Jeesuksen kanssa hautajaisiin, jossa itkettiin toivotonta itkua.
Kertaamme tekstimme tapahtumia sen erääseen vaiheeseen.

Jeesus oli Galileassa tehnyt monta ihmetekoa. Kaikkialle kiiri tietoa hänen hyvyytensä ja voimansa, kun hän paransi sairaita ja antoi sokeille näkönsä. Rammat saivat iloita hänen kanssaan. Tällainen iloitseva joukko seurasi Jeesusta, kun hän lähestyi Nain nimistä kaupunkia. Joukkoon oli liittynyt varmaan paljon ihmisiä, jotka olivat parantuneet hänen sanastaan ja nyt halusivat seurata häntä. Seurue oli jo suuri, kun se ilta auringon valaistessa Jisreelin laaksoa saapui kiemurtelevaa tietä myöten lähemmäksi Nainin kaupungin valkoisia muureja. Jeesuksen seurue varmaan pysähtyi välillä ihailemaan Etelä Galilean maisemaa. "Kaunis on se maa, jonka Jumala on kansallensa antanut", ajatteli Jeesus varmaan.

Mutta silloin heidän korviinsa kantautui kaupungista kova melu. Jeesuksen opetuslasten ja kansanjoukon lähestyessä porttia he näkevät hautajaissaaton astuvan ulos kaupungin portista. Paareilla kannettiin kuollutta. Seurueessa oli lohdutonta itkuaan itkevä nainen. Naisen ympärillä kulki itkijänaisten joukko ja jäljessä suuri joukko kaupunkilaisia. Tapana oli haudata vainaja mahdollisimman pian ehkä jo kuolinpäivänään. Juutalaiset eivät käyttäneet haudatessaan arkkua, vaan ruumis makasi paareilla, vain liinoihin käärittynä. Saattue oli räikeä vastakohta sille saattueelle, joka tuli vastaan portilla.

Kaupunkiin tuli iloinen melkein kuin hääjoukko ja kaupungista poispäin valittava, suorastaan tuskaa huutava joukko. Yhtä aikaa ei voitu portista mennä. Kumpi väistää? Surun kohtaaminen pysäytti nyt ilon. Iloitseva joukko pysähtyi mykkänä seuraamaan tilannetta.
Varmaan Jeesuksen seurueesta joku sai selville, miksi niin paljon itkua ja miksi niin paljon kansaa oli tässä hautajaissaattueessa.

Tämä nainen oli jo toista kertaa kulkenut saman matkan. Ensimmäisellä kerralla hän oli kulkenut rakkaan miehensä edellä. Hänhän oli leski. Nyt hänen ainoa poikansa oli kuollut.
Mitä se merkitsi tälle äidille? Hänen ainoa huoltajansa oli nyt pois. Jeesuksen aikana ei ollut mitään sosiaalista tukea leskille. Ainoa toivo elämän jatkumisesta oli oma poika, joka pitäisi huolta äidin vanhuudenpäivistä. Nyt oli kerjuu edessä. Tämä toivottomalta tuntuva kohtalo oli saanut koko pikkukaupungin myötätunnosta liikkeelle.

Raamatussa sanotaan "Hänet nähdessään Herra armahti häntä" Jeesus näki, että kuolema, tuo synkkä vieras, oli saanut temmata itselleen tämän nuorukaisen elonsa parhaina päivinä.

Silloin Jeesus tunsi Isän kehotuksen sydämessään "Auta" Jeesus toimi heti. Hän loi armahtavan katseensa äitiin ja sanoi: "Älä itke." Niin ei tavallisesti sanottu juutalaisten hautajaisissa vaan paljoa itkua pidettiin niissä hyvänä ja tavoiteltavana.

Varmaan saattoväki nyt huomasi toisen saattueen keskeltä Jeesuksen. Kaikkien katseet kääntyivät häneen "Kuka voi sanoa noin: "Älä itke". Samalla jo Jeesus meni ja kosketti paareja; niin, että kantajatkin seisahtuivat. Kumpikin joukko pidätti hengitystään ja itkijänaisetkin lopettivat itkunsa. Takana tulijat tuuppivat toisiaan ja kyselivät: "Kuka uskaltaa koskea paareihin". "Onko hän se nasaretilainen opettaja". "Hänhän saastuttaa itsensä. Ei ole rabbuunien mukaan soveliasta koskettaa paareja".

Supinat loppuivat Jeesuksen sanoihin: "Nuorukainen minä sanon sinulle nouse".

Kaikki tiesivät, että yksikään ihmisääni ei voinut kantautua tuonen maahan, eikä palauttaa sinne joutunutta. Mutta Jeesuksen äänessä oli jotain majesteetillista. Jotain, joka voi kuolemankin voittaa. Jeesus vaati takaisin pojan, jonka kuolema oli vienyt saaliikseen. Hänelle ei kuolleen herättäminen ollut vaikeampaa kuin tavalliselle ihmiselle nukkuvan herättäminen.

Jännitys iltahetkessä oli korkeimmillaan. Ihmiset tuijottivat.

Väri alkoi ilmaantua kuolleen pojan kasvoille ja hän nousi istualleen. Kun kukaan ei vielä ollut saanut hämmästykseltään suutansa auki, ryhtyi nuorukainen puhumaan. Mitä hän sanoi ei Luukas ole tallentanut, mutta varmaan hän kyseli: "Missä minä olen". Nyt saivat jo ympärillä olevatkin suunsa auki.

Hämmästyksen huutoja alkoi kuulua. Jeesuksen joukoista kohosivat ilmoille varmaan ensimmäiset ylistyshuudot. Mutta kaikkien sydämessä oli pelko siitä jumalallisesta voimasta. Toiset ihan vapisivat.

Jeesus seisoi edelleen pojan ja äidin välissä. Nyt hän kääntyi äidin puoleen ja antoi pojan takaisin hänen äidilleen. Silloin Jeesus tarttui vaikka sitä evankeliumit eivät kerrokaan, äidin käteen ja sanoi hänelle jotain: "Katso poikasi elää. Hän on sinun. Kiitä Jumalaa". Äidin itku vaihtui ilon kyyneliin ja äsken niin surun murtama joukko kääntyi takaisin kaupunkiin ja liittyi Jeesuksen voimallisesta teosta ylistävien joukkoon. Pysähdymme tekstissämme tähän.

Rakas ystävä, olemme kaikki liitetyt kasteessa Jeesuksen opetuslapseksi. Olemme mukana siinä saattueessa, joka kulkee kohti kaupunkia. Kaupunki on se iankaikkinen elämä, joka odottaa meitä Jumalan tykönä taivaissa. Siitä uudesta Jerusalemista, kultakaupungista, kerrotaan meille Johanneksen ilmestyskirjassa luvussa 21.
Mutta kuinka monelle on käynyt niin kuin minulle. Olet uudistanut kasteen armoliiton konfirmaatiotilaisuudessa. Oletko vielä silloin ollut tässä Jeesuksen kulkueessa.

Minun täytyy myöntää, että itse ainakin lähdin kulkemaan kaupungista poispäin kohti ikuista kuolemaa. Ehkä juuri noihin rippikouluaikoihin saakka olin lapsen uskossa. En välittänyt kulkea Jeesuksen seurassa vaan lähdin maa-ilman ilojen perässä pois kaupungista. Kuuluin silloin kuoleman saattoon.

Apostoli Paavali kuvaa sellaista saattoa "Te olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne, joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan,.. Niin minäkin vaelsin ennen. Mutta sain kohdata Jeesuksen, joka kosketti minua hengellisesti kuollutta. Jeesus sanoi minulle nouse.

Tämä kuoleman saattue, jossa eletään lihan mielitekojen ja omien mieltymysten mukaan, on nyt erityisesti muotia. Sitä ihannoidaan nykyaikana. Se on pop. Saamme tehdä mitä me haluamme ei meitä kukaan kahlitse. Itsekkyydestä ja oman edun tavoittelusta on tullut ihanne. Siinä unohtuu pienin ihminen. Itsekkyydessä unohtuvat lähimmäiset. Siinä unohtuvat myös Jumalan meille antamat käskyt.

Mutta tässä kuvattiin toinen saattue. Se ei kulje kaupungista poispäin vaan kaupunkiin. Se saattue riemuitsi. Se oli iloinen joukko aivan kuin hääväki, joka iloitsi. Tämän joukkueen ilo on toisenlaista kuin maailman ilot. Se ilo on pysyvää hääiloa.
Kuljetko sinä tässä hääsaattueessa vielä, johon sinut liitettiin kasteessa, vaan oletko sinä matkalla väärään suuntaan. Kuuntele silloin Efesolaiskirjeen 2 luvun sanat:
4. mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut, 5. on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa armosta te olette pelastetut 6. ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa, 7. osoittaakseen tulevina maailmanaikoina armonsa ylenpalttista runsautta, hyvyydessään meitä kohtaan Kristuksessa Jeesuksessa. 8. Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta se on Jumalan lahja

Tulemalla Jeesuksen luo me voimme vaihtaa toiseen saattueeseen.

Kohtaamalla Jeesuksen, joka voi hengellisesti kuolleet herättää, me voimme vaihtaa saattuetta. Näinhän kävi tuolla Nainin kaupungin edessä. Kaikki liittyivät Jeesuksen iloitsevaan kulkueeseen ja lähtivät takaisin kaupunkiin.

Minäkin sain rippi isältäni kuulla ne ihanat sanat, kun tunnustin syntini, "Poikani ole turvallisella mielellä sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi".

Millaisia olivat nuo Jeesuksen seurassa olleet ihmiset. He olivat tavallisia miehiä ja naisia, jotka olivat saaneet anteeksi rikkomuksensa ja syntinsä. He ovat liittyneet Jeesuksen iloitsevaan ja riemuitsevaan hääsaattueeseen.
He tietävät, että ovat matkalla kohti iankaikkista elämää, kohti kultakaupunkia.

Kuoleman saattue voi olla itkevä äiti, sureva ystävä tai apua tarvitseva naapuri. Olemmeko me valmiit lohduttamaan? Meistä ei ole sanomaan ÄLÄ ITKE, mutta me voimme viedä Jeesuksen mukanamme ahdistuneen tai surevan ystävän luo. Jeesuksella on valta ja voima muuttaa hengellisesti kuollut eläväksi.

"Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun se elää vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen." Joh 11:25 26

Tästä evankeliumin kohdasta saamme toisenkin opetuksen. Uskovan tulee pysähtyä hengellisesti kuolleitten kohdalla. Eli niiden kohdalla, joita viedään Jumalan kaupungista poispäin. Moni uskova äiti suree hengellisesti kuolleen poikansa tai tyttärensä puolesta toivoen, ettei olisi liian myöhäistä. Monella uskovalla on hätä nuorista.

Pysähdytkö sinä uskova seurakuntalainen kohtaamaan Jeesuksen kanssa niiden kohdalle, jotka menevät kuolemaan. ..jotka surmapaikalle hoippuvat. Johdatatko sinä poispäin kaupungista tulevat maailman itkua itkevät Jeesuksen eteen, joka yksin voi sanoa ÄLÄ ITKE.

Kutsummeko me ihmisiä Jeesuksen luo. Hän on iankaikkinen elämä. Tämä Jeesus elää täällää (Paikkakunnan nimi) ja sanoo sinulle Nouse.

Rukoilkaamme
Elävä Vapahtaja pysäytä meidät lähimmäisemme edessä, joka suree hengellistä kuolemaansa. Anna meidän tulla todellisiksi opetuslapsiksesi, jotka alati kulkevat sinun seurassa täällä ajallisessa elämässä. Älä Herra anna meidän kulkea apua tarvitsevan lähimmäisemme ohi. Anna sinä meille Pyhän Henkesi kautta oikeat sanat.

Herra me kiitämme sinun pelastustyötäsi, että olet riistänyt kuolemalta vallan. Herra me kiitämme sinua, että Sinä kohtaat yhä väärään suuntaan kulkevia ihmisiä ja liität heidät siihen iloitsevaan hääsaattueeseen, joka on matkalla Isän tykö. Jumalan kultakaupunkiin, jossa ei enää kyyneleitä ole. Me tänä kirkkokansana haluamme rukoilla tämän maan nuorison puolesta. "Herra, katso kansasi puoleen". Herra anna nuorukaisten kuulla sinun ihanat sanasi "Nouse". Lohduta niitä, jotka rukoilevat Sinua omaistensa ja lastensa puolesta. Aamen.


Saarnattu: Simpele, Mikkeli, Tampere

 

 

copyright AuraNET | Päivitetty 29.09.2015