Tiistai


 

Hiljaisen viikon tiistai

Huonosti nukutun yön jälkeen valkeni uusi päivä. Päivä joka alkoi aika oudosti. Ei ehditty aamupalaakaan syödä, kun jo Jeesus oli matkalla Jerusalemiin. Olikohan Jeesus noussut jo aikaisemmin rukoilemaan tuumi moni opetuslapsista. Kyllähän Pietari ehti mukaan, mutta toiset saivat varmaan juosten seurata Jeesusta.
Jeesus käyttäytyi tänäkin aamuna aika oudosti.
Markukselle Pietari on kertonut tästä aamusta seuraavaa:

Mark. 11:12-14
Kun he seuraavana päivänä lähtivät Betaniasta, Jeesuksen tuli nälkä. Hän näki jonkin matkan päässä viikunapuun, joka oli lehdessä, ja meni katsomaan, löytyisikö siitä jotakin. Puun luo tultuaan hän ei kuitenkaan löytänyt muuta kuin lehtiä, sillä vielä ei ollut viikunoiden aika. Silloin Jeesus sanoi puulle: "Älköön kukaan enää ikinä syökö sinun hedelmääsi!"
Hänen opetuslapsensa kuulivat tämän.
Oliko nyt Marttakin oppinut olemaan Jeesuksen jalkojen juuressa Marian tavoin, kun aamupala jäi.

Pietari muisteli, että tämä on ainoa "tuhoava" ihme, jonka Jeesus on tehnyt.
Viikunapuun varsinaiset hyvät ja syötävät hedelmät kypsyvät yleensä vasta heinäkuussa, pähkäili Pietari. Mutta jo maaliskuussa viikunapuu tekee ns. varhaishedelmät, jotka ovat vihreitä ja kylläkin syötäviä, mutta kitkeriä.
Mahdollisesti Jeesus odotti löytävänsä varhaisviikunoita, mutta löysikin vain vihreitä lehtiä.

Meidän on ehkä hyvä ymmärtää, että tilanne oli tarkoitettu nimenomaan vertaukseksi.
Raamatussa erityisesti kaksi puuta edustavat ja kuvaavat Israelin kansaa: viinipuu ja viikunapuu.
Se mitä tapahtui viikunapuulle tulisi tapahtumaan myös Israelille ja erityisesti temppelille.
Jumalan Poika oli nyt tullut Israelin, viikunapuun, luokse etsimään siitä hedelmää, jota (toisin kuin viikunapuussa) oli syytä odottaa. Samoin kuin Jeesus tuomitsi viikunapuun, samoin Hän tuomitsisi Israelin ja Jerusalemin. Tämä tuomio tuli voimaan v.70 jKr. roomalaisten tuhotessa koko kaupungin.

Kansa vetäisi itse tuomion päälleen huutamalla: "Tulkoon Hänen verensä meidän ja meidän lastemme päälle!"

Miten on nyt. Onko, viikunapuu, Israel, kuiva vailla hedelmää?

Tämä tapahtui maanantaina ja tiistaina he kulkivat taas viikunapuun ohi.
21. Silloin Pietari muisti, mitä oli tapahtunut, ja sanoi Jeesukselle: "Rabbi, katso! Puu, jonka kirosit, on kuivettunut." 22. Jeesus sanoi heille: "Uskokaa Jumalaan. 23. Totisesti: jos joku sanoo tälle vuorelle: 'Nouse paikaltasi ja paiskaudu mereen!', se myös tapahtuu, jos hän ei sydämessään epäile vaan uskoo, että niin käy kuin hän sanoo. 24. Niinpä minä sanon teille: Mitä ikinä te rukouksessa pyydätte, uskokaa, että olette sen jo saaneet, ja se on teidän.

Jeesus ei selitä suoraan, miksi Hän oli kironnut viikunapuun. Opetuslapset saivat itse vetää johtopäätökset. Niin kuin temppeli (Israel) oli osoittautunut hedelmättömäksi ja tuomittu, samoin viikunapuu oli nyt tuomittu ja kuivunut.
Opetuslapset eivät ihmetelleet tätä Israelin tuomiota.(!)
Sensijaan heitä ihmetytti se, miten Jeesus pystyi kuivettamaan puun yhdessä yössä. Ihme kiinnosti heitä enemmän kuin sen kautta tullut opetus!

Käykö meille samoin, että me jäämme tutkimaan Jeesuksen ihmettä, miten se on voinut tapahtua, emmekä ota oppia siitä mitä Jeesus halusi ihmeellä opettaa.

Jeesus käytti tilaisuutta hyväkseen opettaakseen rukouksesta. Hän rohkaisee heitä uskomaan Jumalaan, jolle on kaikki mahdollista. Hän vastaa opetuslasten ihmetykseen käyttämällä rabbinistista sanontaa vuoren heittäytymisestä mereen.

Lähin meri oli kuollut meri, joka näkyi Öljymäeltä. Jeesus saattoi tarkoittaa kirjaimellisestikin "juuri tätä vuorta". Kerran se halkeaisi kahtia ja tasoittuisi, Messiaan palatessa, Sak 14:4.
"Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä, joka on Jerusalemin edustalla itää kohti. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen hyvin suureksi laaksoksi: toinen puoli mäkeä siirtyy pohjoiseen ja toinen puoli etelään päin."

Joka tapauksessa tämä vuoren siirtävä usko oli Jeesukselta tehokeino! Jumala on niin sitoutunut kuuntelemaan omiensa rukouksia, että Hän vastaa varmasti. Rukous muuttaa olosuhteita.
Opetuslapset joutuisivat Hänen kuoleman jälkeen todella vaikeisiin olosuhteisiin. Oli tärkeää opettaa heitä rukoilemaan Jumalaa ja luottamaan, että Jumala kuulee rukouksen.

Kärsimysviikon tiistaipäivän Jeesus vietti pyhäkössä opettaen kansaa.

Häneltä kysyttiin hänen valtansa perusteita, Hän opettaa vertauksin. Muun muassa viinitarhan isännästä, joka istutti viinitarhan ja matkusti muille maille. Viinitarhan hän vuokrasi. Lähettäessään palvelijat hakemaan hänelle tulevaa hedelmää vuokraviljelijät tappoivat palvelijat. Viinitarhan isäntä, Jumala, siis ajatteli, että hän lähettää poikansa, sitä he kavahtavat, mutta he ottivat hänet kiinni ja tappoivat.
Kuinka hienosti Jeesus kuvasi omaa kohtaloaan opetuslapsille ja fariseuksille, jotka olivat tulleet myös kuuntelemaan häntä.

Raamattu sanoo "Kellä on korva se kuulkoon, mitä henki seurakunnalle puhuu."
Neuvoston jäsenet olisivat halunneet ottaa Jeesuksen kiinni, sillä he ymmärsivät, että Jeesus oli vertauksessaan puhunut heistä. Mutta koska he pelkäsivät kansaa, he antoivat hänen olla ja lähtivät pois.

Vavahtaako Sinun sydämesi kuullessasi Jeesuksen äänen Raamatun sanassa. Vihastummeko mekin julistajaan, joka kertoo sen saman asian, josta jo omatuntomme meitä syyttää.

Jos omatuntomme on vielä hereillä, saamme kiittää siitä Jumalaa ja hänen Pyhää Henkeään, että hän asuu meissä ja näyttää meille synnin. Jeesus tuli maailmaan syntisiä varten. Hän matkusti Jerusalemiin sinun ja minun tähden. Jeesus tiesi mikä häntä siellä odotti.
Jeesus valmistautui kuolemaansa opettamalla kansaa. Hän halusi vahvistaa Sanallaan jälkeenjääviä.

[ paluu ]