Torstai


 

Kärsimysviikon torstai

Oletko syönyt pitkiä lounaita. Saamme tänään kutsun todella pitkälle lounaalle.

Jerusalemissa ylähuoneessa asetuttiin pääsiäisaterialle. Jeesus oli pessyt juuri opetuslasten jalat. Tähdentänyt kuinka heidänkin tuli palvella muita.

 Jeesus toimi nyt perheen isännän tavoin ja siunasi ruoan ja sanoi sitten Luuk 22:15 "Minä olen halajamalla halannut syödä tämän pääsiäislampaan teidän kanssanne, ennen kuin minä kärsin; sillä minä sanon teille, etten minä sitä enää syö, ennen kuin sen täyttymys tapahtuu Jumalan valtakunnassa."

 Nämä Jeesuksen sanat luovat oman tunnelmansa tähän juhlaan, joka kaikilta osiltaan noudatti seeder ateriaa. Pääsiäisenä siihen isäntä liitti eräitä lisäosia. Aloittaessaan näin Jeesus osoitti lämmintä rakkauttaan erehtyneitäkin opetuslapsiaan kohtaan. Sanat ilmaisivat myös, että Jeesuksella oli jotain erikoista tämän aterian suhteen. Tavallisesti pääsiäisaterialla kerrattiin Egyptistä lähtöön liittyviä tapahtumia.

Mutta kun päästiin aterian loppupuolelle, siellä isäntä otti leivän mursi ja jakoi sen kappaleet pöytävierailleen lausuen: "Kiitetty ollos, sinä Herra maailman kuningas, joka annat leivän kasvaa maasta." Samoin isäntä otti kolmannen viinikerran ja lausui. "Kiitetty ollos Herra sinä maailman kuningas, joka olet luonut viinipuun hedelmän". Mutta tällä kertaa Jeesus ei lausunut vain noita tavallisia kiitossanoja, vaan lisäsi niihin vielä muuta. Leipää murtaessaan hän nimittäin sanoi: "Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan, se tehkää minun muistokseni".

 Myöhemmin Pietari ja muut opetuslapset tajusivat, että Jeesuksen ruumis murretaan ristin kuolemassa. Se tapahtuu meidän kaikkien hyväksi, jotka uskomme Jeesukseen ja Jeesuksen sanoihin. Hänen kuolemansa muuttuu meidän elämäksi; iankaikkiseksi elämäksi. Silloin he eivät sitä ymmärtäneet. Katsoivat vain, kun Jeesus otti viinimaljan ja lähettäessään sen kiertämään opetuslapsille lausui: "Ottakaa ja juokaa tästä te kaikki, tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. Niin usein kuin te siitä juotte tehkää se minun muistokseni."

Niinkuin Siinailla Jumala teki liiton Israelin kansan kanssa ja se vahvistettiin uhrieläimen verellä, niin hän on nyt tekevä uuden, paremman liiton kaikkien ihmisten kanssa ja se vahvistetaan Jeesuksen verellä.

Tästä lähtien Jeesus tahtoo, että kaikille kurjillekin ihmiselle annetaan heidän syntinsä anteeksi Jeesuksen kuoleman tähden. Näin juhlallisesti Jeesus asetti ehtoollisen, jota sanotaan Herran ehtoolliseksi.

 Vuosikymmenten jälkeen Pietarikin tajusi kaiken tämän, kun hän kirjoittaa 1Piet. 1:18. "Tiedättehän, ettei teitä ole lunastettu isiltä perimästänne tyhjänpäiväisestä elämästä millään katoavalla tavaralla, hopealla tai kullalla, vaan Kristuksen, tuon virheettömän ja tahrattoman karitsan, kalliilla verellä."

Koko aterian ajan oli Jeesusta painanut eräs seikka. Kavaltajan läsnäolo. Juudas lepäsi siinä aterialla hänen vierellään. Tämäkään rakkauden ja anteeksiantamuksen ateria ja se ilmapiiri ei saanut Juudasta muuttamaan suunnitelmaansa. Hän oli paaduttanut sydämensä.
Mutta Jeesus jakoi ehtoollisen myös hänelle.

Siispä aterian lopulla, kun Jeesus ojensi kätensä ottamaan ruokaa ja näki samalla Juudaksen käden ei hän voinut olla huudahtamatta "Katso, kavaltajani käsi on minun kanssani pöydällä. Totisesti minä sanon teille yksi teistä kavaltaa minut." Tämä järkytti opetuslapset. He kyselivät toisiltaa: "En kai se ole minä."

Pietari ja muut opetuslapset olivat niin hämillään etteivät heti tajunneet Jeesuksen sanoja Juudakselle: "Se minkä teet, tee se pian". Ehkä he luulivat, että Jeesus lähetti Juudan ostamaan vielä jotain tai jakamaan köyhille jotain.

Johannes kirjoittaa myöhemmin tästä: "Juudas meni ulos ja oli yö." Yö kätkee monen ihmisen väärät tiet ja valheen polut.

Juudaksen mentyä Jeesus halusi lohduttaa jäljellejääviä opetuslapsiaan. Hän pitää heille erojaispuheen Joh 14:1- "Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun. Minun Isäni kodissa on monta huonetta - enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan. Minä menen valmistamaan teille sijaa, mutta tulen sitten takaisin ja noudan teidät luokseni, jotta saisitte olla siellä missä minä olen. Te tiedätte kyllä tien sinne minne minä menen."

Keskustelu jatkui ja olisi ollut viimeisen seder-ateriaan kuuluvan maljallisen nostamisen aika, mutta Jeesus poikkesi tästä ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: minä en juo enää viinipuun antia, ennen kuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena Jumalan valtakunnassa."

Kun aterialla noudatettiin seeder-ateian kulua ja kun viimeinen maljakerrallinen oli vasta edessä. He saivat kuulla Jeesuksen pitkän puheen ja veisattuaan kiitosvirren he lähtivätkin kohti Getsemanea. Näin jäi viimeinen malja Jeesukselta juomatta. Mitä tämä keskeytys merkitsee minulle ja sinulle?

Tuo viimeinen maljakerta juodaan yhdessä meidän kanssamme siinä suuressa ehtoollisessa, hääateriassa, jossa kaikki häneen uskovat saavat osallistua kerran taivaassa.

Tämä on se pitkälounas, joka odottaa. Se odottaa sinuakin rakas kuulijani. Kutsun sinua tälle pitkälle kuninkaalliselle lounaalle tänä pääsiäisenä.

  [ paluu ]