Pitkäperjantai


 

Kärsimysviikon perjantai

Oletko halunnut muuttaa sopimuksen, jonka olet tehdyt vaikka isäsi kanssa. Tuli luvattua liikaa ja ei näytä olevankaan rahkeissa varaa.

Oliko Jeesukselle käymässä samoin.?
Hänkin kysyi Isältään lupaa muuttaa suunnitelmaa. Katsotaan yhdessä miten siinä kävi.
Jeesuksen viimeisenä pääsiäisenä enne ristin kuolemaa oltiin siirtymässä Jerusalemista kohti Getsemanea.

Mark. 14:26- Ja veisattuaan kiitosvirren he lähtivät Öljymäelle.
Öljymäen rinteellä oli rauhallinen paikka Getsemanen aidattu puutarha. Sinne hiljaisuuteen ja oltiin matkalla.

Matkan aikana Jeesus puhui opetuslapsille: "Kaikki te loukkaannutte, sillä kirjoitettu on: 'Minä lyön paimenta, ja lampaat hajotetaan.' Mutta ylösnoustuani minä menen teidän edellänne Galileaan."
Niin Pietari sanoi hänelle: "Vaikka kaikki loukkaantuisivat, en kuitenkaan minä." Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänään, tänä yönä, ennenkuin kukko kahdesti laulaa, sinä kolmesti minut kiellät." Mutta hän vakuutti vielä lujemmin: "Vaikka minun pitäisi kuolla sinun kanssasi, en sittenkään minä sinua kiellä." Ja samoin sanoivat kaikki muutkin.

Jeesus ei tarkoittanut loukkaantumisella vain sitä, että opetuslapset pakenisivat hänen luotaan, vaan myöskin sitä, että he menettäisivät uskonsa häneen Messiaana.

Tämä käy ilmi, kun Emmauksen tiellä kulkevat opetuslapset kertoivat heidän matkaseuraansa liittyneelle Jeesukselle: "Me kuitenkin olimme eläneet siinä toivossa, että hän olisi se, joka lunastaa Israelin."

Opetuslasten tunteet olivat niin kiinni vielä viimeisessä ateriassa ja Jeesuksen ihmeellisissä sanoissa, että ajatus kaveria ei jätetä, oli hyvin ymmärrettävä.
Pietari erityisesti halusi paikata asemaansa, kun ei ollut pääsiäisaterialla hoitanut palvelijan tehtäviä. Vaikuttamalla erityisesti, että hän ei ainakaan pettäisi. Hän oli jopa valmis kuolemaan Mestarinsa puolesta.
Varmaan sen takia hänellä oli miekka mukana, jolla hän myöhemmin puolusti Jeesusta.

Kuu valaisi heidän tietään, kun he vaelsivat alas Kidronin laakson kautta Öljymäelle.
Jeesus pysähtyi ja kohotti katseensa ylös kohti kirkasta tähtitaivasta ja alkoi puhua Isälle.

Varmaan Jeesus näki tulevaisuuden edessään. Hän näki kaikki häneen uskovat - meidätkin.
Hän näkin ne vaikeudet, vaarat ja vainot, joihin opetuslapset täällä pahassa maailmassa joutuisivat. Hän näkin ne riidat, jotka voisivat hajoittaa häneen uskovat eri ryhmittymiin ja uskontokuntiin. Siksi hän rukoili ihan ääneen.

Joh 17:22- "Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä. Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti yhtä, ja silloin maailma ymmärtää, että sinä olet lähettänyt minut ja että olet rakastanut heitä niin kuin olet rakastanut minua.
"Isä, minä tahdon, että ne, jotka olet minulle antanut, olisivat kanssani siellä missä minä olen. Siellä he näkevät minun kirkkauteni, jonka sinä olet antanut minulle, koska olet rakastanut minua jo ennen maailman luomista.

Jeesus päätti rukouksensa sanoihin: "Minä olen opettanut heidät tuntemaan sinun nimesi ja opetan yhä, jotta heissä pysyisi sama rakkaus, jota sinä olet minulle osoittanut, ja jotta minä näin pysyisin heissä."

Niinkuin ylimmäinen pappi suurena sovintopäivänä meni kaikkein pyhimpään uhriverta mukanaan ja rukoili siellä itsensä ja kansan puolesta, niin Jeesuskin nyt rukoili koko ihmiskunnan puolesta ja omiensa puolesta. Siksi tätä rukousta sanotaan ylipapilliseksi rukoukseksi.

Öljymäen rinteellä oli maatila, jota sanottiin Getsemaneksi. Nimi merkitsee öljykuurnaa. Oliviöljyä puristettiin ison painavan kiven avulla kuurnassa.

Paikan nimikin kuvasi jo sitä puristetta, johon Jeesus oli joutumassa.
Usein Jeesus oli vetäytynyt yksinäisyyteen rukoilemaan. Mutta nyt tänä vaikeana hetkenä, hän halusi lähimmät opetuslapsensa Johanneksen, Pietarin ja Jaakobin mukaan. Jeesuskin oli myös ihminen ja tarvitsi läheisten ihmisen rukoustukea vaikeana hetkenään.

Mutta opetuslapset nukkuivat. He eivät edes rukouksin voineet olla mukana siinä suuressa tehtävässä, jonka Jeesus joutui ihmiskunnan syntien puolesta tekemään. Yksin, ihan yksin Jeesus joutui kantamaan maailman synnin.
Taivaskin pysyi vaiti. Kolmesti Jeesus rukoili Isää. Ja kolmesti hän totesi, että eivät häneen niin lujasti luottamusta vakuuttaneet opetuslapset jaksaneet pysyä edes valveilla.

Jeesuksen ahdistus oli niin valtava, että hän hikoili verta.
Mutta mitä Jeesus rukoili. Matt26: 39 kertoo
Langeten kasvoilleen Jeesus huusi: "Isä, jos se on mahdollista, niin menköön tämä malja minun ohitseni. Mutta ei niin kuin minä tahdon, vaan niin kuin sinä."

Jeesus pyysi, että olisiko joku toinen keino, jolla tämä valtava ihmiskunnan synti voitaisiin sovittaa.

Ja jos olisi ollut joku muu tapa sovittaa sinun ja minun synti, niin Isä olisi varmaan sen kertonut. Mutta taivas oli hiljaa.

Yksin ilman mitään tukea Jeesus huusi Onko joku toinen keino.

Mutta synnin palkka on kuolema. Sovitusta ei tapahdu ilman kuolemaa ja verenvuodatusta. Synnin sovittajaksi ei kelpaa kukaan muu kuin synnitön puhdas viaton ihminen Jeesus Kristus.
Eivät nukkuvat opetuslapsetkaan voineet ottaa kunniaa ihmiskunnan sovituksesta.

Ja tänä vaikeana hetkenä Jeesus joutui nuhtelemaan ja varoittamaan opetuslapsiaan ja siis meitäkin, että me emme menettäisi vaikeana kiusausten hetkellä toivoamme.
Matt. 26: 41- "Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen; henki tosin on altis, mutta liha on heikko."

Tämä maailman henki on unettava ja unelias se helposti saa meidätkin nukahtamaan hyvinvointimme ja helpon elämän keskellä. Siksi tuo Jeesuksen kehoitus koskee meitäkin Valvokaa ettei kiusaaja saisi teitä valtaansa.

Kolmannen kerran Jeesus meni rukoilemaan ja tuli ihan tuskaan. "Isäni, jos tämä malja ei voi mennä minun ohitseni, minun sitä juomattani, niin tapahtukoon sinun tahtosi."
Vaikka Jeesus pyysi Isältä armoa, kuitenkin Jeesus suostui Isän tahtoon.
Jospa tämä olisi meidänkin rukouksemme loppulause. Tapahtukoon minun elämässäni Taivaan isä sinun tahtosi.
Malja ei mennyt ohi. Siinä maljassa oli koko maailman synnit.

Me ehkä joudumme ja olemme joutuneet rikkomaan antamamme lupauksen.
Jeesus ei rikkonut sopimusta lunastaa koko maailman synnin. Siinä maljassa oli kaikki sinun ja minun lupausten rikkomiset ja kaikki synnit. Kaikki.

Yksi ainoa lohtu tuli taivaasta isän tyköä Jeesukselle. Vain yhden enkelin Isä lähetti poikaansa lohduttamaan.
Emme tiedä mitä enkeli sanoi ja miten hän lohdutti ja vahvisti Maailman vapahtajaa.
Mutta sen jälkeen rauha laskeutui Jeesuksen sydämeen ja hän sanoi opetuslapsilleen: "Hetki on tullut ja ihmisen poika annetaan syntisten käsiin. Nouskaa lähtekäämme kavaltaja on lähellä."

Tänään on pitkäperjantai se on sekä murheen ja ilon päivä.
Aina pitkänperjantaisi jälkeen tulee pääsiäisaamu.
Pääsiäisaamuna Jeesus nousi ylös. Hän elää. Siihen luottaen toivotan sinulle rakas kuulijani hyvää ylösnousemusjuhlaa.

[ paluu ]