Sanaosa Arto Auranen

Aikaisemmat jakeet

Kolossalaiskirje 1-10 Jakeet tulevat 'sitämukaa' viikoittain

APOSTOLI ARMOSTA
"Paavali, Jumalan tahdosta Kristuksen Jeesuksen apostoli, ja veli Timoteus tervehtivät Kolossan pyhiä, Kristukseen uskovia veljiä. Jumalan, meidän Isämme, armo ja rauha teille. " Kol 1:1-2

Armoa ja rauhaa Sinulle sanaosan lukija"

Kolossan kaupunki sijaitsi Rooman Aasian provinssissa, jonka pääkaupunki oli Efeso. Laodikeaan oli matkaa 15 km ja Hierapoliin 30 kilometriä. Kristitty ei ole "pyhä" omien tekojensa ansiosta, vaan Herralta saamansa kutsun vuoksi. Mutta tämän kutsun vastaanottanut on velvollinen elämään käytännössä sitä elämää, jonka Jumala on jo ilmoittanut hänen omistavan. Kukaan ei tosin tule pyhäksi tiettyjä tekoja tekemällä, mutta Kristuksen pyhyydestä osalliseksi päässyt haluaa kasvaa ja saada lisää pyhää mielenlaatua. Se on mahdollista Jumalan yhteydessä, kun elämme kuuliaisina hänen sanalleen, Pyhän Hengen voiman vaikutuksessa.

Pyhän ja uskova on sama asia! Rauha ja usko kuuluvat yhteen!

paluu

EVANKELIUMI KAIKKEEN MAAILMAAN

"kun evankeliumi tuli teidän luoksenne. Samalla tavoin kuin kaikkialla maailmassa se on teidänkin keskuudessanne kantanut hedelmää ja kasvanut siitä päivästä lähtien, jolloin saitte kuulla Jumalan armosta ja tulitte sen tuntemaan sellaisena kuin se todella on." Kol 1:6 Evankeliumin voima on kaikkialla sama. Evankeliumi on luonteeltaan maailmanlaajuinen. Sen todellisuudesta kertovat julistukseen liittyvät näkyvät seuraukset, myös hengellinen kasvu. Se väärä »evankeliumi», jota Kolossassa oli julistettu, ei sisältänyt armoa, vaan vaatimuksia, eikä se ollut lähtöisin Jumalasta, vaan ihmisistä.

"Kaikessa maailmassa" korostaa evankeliumin kaiken kattavaa luonnetta ja riittävyyttä. Se osoittaa myös Kolossassa julistetun väärän opetuksen ja todellisen evankeliumin sanoman välillä vallitsee jyrkän ristiriita. Evankeliumin hedelmällisyyttä verrataan puuhun, joka tuottaa hedelmää ja kasvaa jatkuvasti. "Rooman valtakunta merkitsi silloin "koko maailmaa"

Evankelioikaa kansa evankelioimaan kansoja" Arto Auranen

TYÖTOVERI EPAFRAS</b><p> <font color="red"> "Epafras, jolta olette sen kuulleet, on rakas työtoverimme, joka uskollisesti palvelee Kristusta teidän hyväksenne." </font> Kol 1:7

<font color="blue"> </b>"Epafras, uskollinen, luotettava Kristuksen palvelija" </font>
Emme tiedä paljoa tästä "Epafraasta". Hänet on mainittu tämän lisäksi 4:12:ssa ja Filem 23:ssa. Nimi on lyhentymä Epafrodituksesta, mutta mikään ei viittaa siihen, että hän olisi sama Epafroditus, joka oli kotoisin Filippistä (Fil 2:25). <br>Tämä Epafras oli Kolossasta, ja kaikesta päätellen hän oli perustanut sikäläisen seurakunnan ja oli sen ensimmäinen johtaja. Jakeen 4:13 perusteella voimme arvella hänen olleen lähetyssaarnaajana Lykosjoen laaksossa ja nähneen paljon vaivaa Kolossan seurakunnan hyväksi.<p> Tällainen rakkaus Pyhässä Hengessä on ominaista Jumalan lapsille, jotka ovat uudesti sntyneet. He tuntevat olevansa kuin samaa perhettä.

Epafras kävi Paavalin luona tämän ollessa vankina Roomassa.
<font color="red">On tärkeä omistaa luotettava ystävä</font>

JUMALAN TUNTEMUS

Paavali esittelee itsensä Kristuksen lähettilääksi. Nöyrästi hän tunnustaa, ettei hänen apostolinvirkansa perustu hänen omiin ansioihinsa. Hän on apostoli "Jumalan tahdosta". Hän ei korosta omaa arvoaan, vaan on täysin Jumalan armon varassa. Muuten Paavali ei ollut käynyt Kolossassa, mutta hänen ystävänsä olivat.

 


ESIRUKOUS

"Me kiitämme aina Jumalaa, Herramme Jeesuksen Kristuksen Isää, kun rukoilemme teidän puolestanne." Kol 1:3

"Kiitosta ja rukousta ei voi erottaa toisistaan." Jumala, meidän Isämme, on erittäin kiinnostunut kaikesta, mitä meille tapahtuu. Juuri hän on kaiken todellisen siunauksen lähde, joten meillä on aina syytä kiittää ja rukoilla häntä. Moosekselle hän oli isien Jumala. Meille hän on Kristuksen Isä ja meidän oma Isämme. Hän, joka on todella kiitollinen siitä, mitä Jumala on hänelle tehnyt, on syytä kiittää Jumalaa toisistakin. Meidän tulee pitää uskonystäviemme etua omanamme.

Rukoilen, että SINÄ kasvaisit Jumalan tahdon sekä tuntemisessa että täyttämisessä" Rauha ja usko kuuluvat yhteen!

paluu

KOLMISOINTU

"Olemmehan saaneet kuulla teidän uskostanne Kristukseen Jeesukseen ja siitä rakkaudesta, jota osoitatte kaikkia pyhiä kohtaan" Kol 1:4

"usko, toivo ja rakkaus"

Musiikissa kolmisointu soi melodisesti kauniisti ja harmonisesti. Samoin uskovan olemus on täynnä rauhaa ja levollisuutta. Paavali tiivistää kristinuskon kolmisointuun "usko, toivo ja rakkaus". Verbimuoto "olemme saaneet kuulla" osoittaa hänen kuulleen kolosolaisten uskostaan ja rakkaudestaan tietyssä tilanteessa.
Hyvin todennäköistä on, että se tapahtui hänen keskustellessaan Epafraan kanssa, joka tuli Kolossasta Paavalin luokseen Roomaan (j. 7). Heidän uskonsa oli käytännöllistä ja toimivaa. Se kohdistui "Kristukseen Jeesukseen", jossa he myös elivät ja olivat.

Rakkaus tarvitsee aina kohteen, tässä kohde on erotuksetta "kaikki pyhät"

paluu

5 jae

TOTUUDEN SANA
"...sen lupauksen kannustamina, jonka toteutuminen odottaa teitä taivaassa. Tästä toivosta te kuulitte jo silloin, kun teille julistettiin totuuden sana" Kol 1:5

Heidän tulevaisuutensa oli turvattu. Usko vaikutti rakkaudessa. Rakkaus perustui muun muassa "toivoon" siitä, mikä oli varattuna heille Taivaassa. Taivastoivo ei ollut heidän uskonsa ja rakkautensa ainoa syy, mutta niin usko kuin rakkauskin olivat elävämpiä sen vuoksi, että toivo oli vahva.

Usein rahat käärittiin liinan sisään, että ne olisivat peitossa. "Tallettaa" tarkoittaa 'säilöön pantuna', liinan sisälle valmiina odottavasta vanhurskauden seppeleestä ja kuolemasta, joka on ihmiselle määrätty. "Herra pitää sen mitä lupaa" Ellei meillä olisi tätä taivastoivoa, emme pääsisi esimerkiksi masennuksesta ylös.

Arto Auranen

paluu

6 jae

EVANKELIUMI KAIKKEEN MAAILMAAN

"kun evankeliumi tuli teidän luoksenne. Samalla tavoin kuin kaikkialla maailmassa se on teidänkin keskuudessanne kantanut hedelmää ja kasvanut siitä päivästä lähtien, jolloin saitte kuulla Jumalan armosta ja tulitte sen tuntemaan sellaisena kuin se todella on." Kol 1:6 Evankeliumin voima on kaikkialla sama. Evankeliumi on luonteeltaan maailmanlaajuinen. Sen todellisuudesta kertovat julistukseen liittyvät näkyvät seuraukset, myös hengellinen kasvu. Se väärä »evankeliumi», jota Kolossassa oli julistettu, ei sisältänyt armoa, vaan vaatimuksia, eikä se ollut lähtöisin Jumalasta, vaan ihmisistä.

"Kaikessa maailmassa" korostaa evankeliumin kaiken kattavaa luonnetta ja riittävyyttä. Se osoittaa myös Kolossassa julistetun väärän opetuksen ja todellisen evankeliumin sanoman välillä vallitsee jyrkän ristiriita. Evankeliumin hedelmällisyyttä verrataan puuhun, joka tuottaa hedelmää ja kasvaa jatkuvasti. "Rooman valtakunta merkitsi silloin "koko maailmaa"

Evankelioikaa kansa evankelioimaan kansoja" Arto Auranen

paluu

7 jae

TYÖTOVERI EPAFRAS

"Epafras, jolta olette sen kuulleet, on rakas työtoverimme, joka uskollisesti palvelee Kristusta teidän hyväksenne." Kol 1:7

"Epafras, uskollinen, luotettava Kristuksen palvelija"

Emme tiedä paljoa tästä "Epafraasta". Hänet on mainittu tämän lisäksi 4:12:ssa ja Filem 23:ssa. Nimi on lyhentymä Epafrodituksesta, mutta mikään ei viittaa siihen, että hän olisi sama Epafroditus, joka oli kotoisin Filippistä (Fil 2:25).
Tämä Epafras oli Kolossasta, ja kaikesta päätellen hän oli perustanut sikäläisen seurakunnan ja oli sen ensimmäinen johtaja. Jakeen 4:13 perusteella voimme arvella hänen olleen lähetyssaarnaajana Lykosjoen laaksossa ja nähneen paljon vaivaa Kolossan seurakunnan hyväksi.

Tällainen rakkaus Pyhässä Hengessä on ominaista Jumalan lapsille, jotka ovat uudesti sntyneet. He tuntevat olevansa kuin samaa perhettä. Epafras kävi Paavalin luona tämän ollessa vankina Roomassa.

On tärkeä omistaa luotettava ystävä
Arto Auranen

paluu

8 jae
9 jae
10 jae
11 jae
Seuraava jakso nimeltään KRISTUS JA HÄNEN TYÖNSÄ