ETUSIVU OHJELMA AIHEET HISTORIA
 

Vallanhimon kahleissa – Absalom

Absalomista tiedämme yleensä vain sen että hän tarttui tukasta kiinni puuhun ja viholliset surmasivat hänet.

Kuningas Daavidin vaiherikkaan elämän raskaimmat ajat lienevät olleet hänen oman poikansa Absalomin viimeiset vuodet. Absalomin kaunis nimi »Rauhan isä» osoittautui lähes vastakohdaksi sille, mitä Raamattu kertoo nimenhaltijan elämästä. Hänen lapsuudestaan ei ole mainintoja. Absalomista aletaan puhua vasta kun kuninkaan perhe piiriä järkytti häpeällinen tapahtuma. Daavidin toinen poika Amnon oli ovelan juonen avulla tehnyt seksuaalista väkivaltaa sisarpuoltaan kohtaan. 2Sam13 Tästä suuttuneena Absalom, hänkin viekkaasti, surmautti veljensä.

Jos edellisen pojan teko herätti vihaa Daavidissa, jälkimmäinen uutinen masensi häntä syvästi. Minkäänlaisiin rankaisutoimiin isä ei kuitenkaan ryhtynyt. Surmatyön jälkeen Absalom pakeni kolmeksi vuodeksi äitinsä isän luo. Kerrotaan, että Daavidilla oli kuitenkin ikävä poikaansa. Sotapäällikkönsä Jooabin avulla Daavid kutsui Absalomin takaisin Jerusalemiin ja sovinto näyttikin syntyneen isän ja pojan välille.

Tätä ei kuitenkaan kestänyt kauan. Absalomin sisimmässä kytenyt vallanhimo, halu päästä Israelin kuninkaaksi, veti häntä kohtalokkaaseen vehkeilyyn isänsä selän takana. Hänellä oli tiettyjä edellytyksiä, joita hän käytti hyväkseen. Yksi niistä oli hänen ulkomuotonsa, josta Raamattu kertoo: »Mutta koko Israelissa ei ollut yhtään niin kaunista miestä kuin Absalom, eikä ketään niin ylisteltyä, kantapäästä kiireeseen asti ei hänessä ollut yhtään virhettä. Hänen hiuksensakin olivat ainutlaatuiset. Myös hänen tyttärensä Taamar mainitaan kauniiksi naiseksi.

On arveltu, että Absalomin kunnianhimoisille suunnitelmille loi maaperää kansan keskuuteen levinnyt tieto Daavidin omasta lankeemuksesta, aviorikoksesta ja murhasta Kaikki eivät liioin olleet tyytyväisiä Daavidin vallan keskittymiseen ja pyrkimyksiin luoda tehokas oikeuslaitos.

Absalom aloittikin pian määrätietoisen »vaalikampanjan» (2 Sam 15:1-6) päästäkseen kuninkaaksi. Kuten edelleenkin on tapana, Absalom hakeutui kansan näkyville. Vaikka hänellä ei ollut nykyaikaisia tiedotusvälineitä ja viihdeohjelmien tarjoamia mahdollisuuksia, hän herätti huomiota ajellen hevosvaunuilla, joiden edellä juoksi viisikymmentä miestä. Kuninkaan luo pyrkijöille hän esitteli omaa erinomaisuuttaan, jonka avulla hänestä tulisi parempi kuningas. Hän ei kaihtanut suudella niitä, jotka osoittivat hänelle kunnioitusta. Tapa ei luonnollisesti silloisessa kulttuurissa ollut samalla tavalla huomiota herättävää kuin meillä. Kaikessa tässä propagandassaan Absalom onnistui. Raamattu toteaa: »Ja niin Absalom varasti Israelin miesten sydämet» (2 Sam 15:6). Neljä vuotta hän teki tätä.

Ratkaisevaksi käännekohdaksi muodostui tulo Hebronin kaupunkiin, jossa Absalom julistautui kuninkaaksi.
Tekosyyn (Lupaus Herralle?) nojalla Absalom oli saanut kuninkaalta luvan poistua Jerusalemista. Sitä ennen hän oli lähettänyt vakoojia eri heimojen pariin ja näin etukäteen tiedottanut asiasta.
Saatuaan kuulla poikansa toimeenpanemasta vallankumouksesta Daavid pakeni pääkaupungista. Kuninkaalle uskolliset joukot seurasivat häntä. Tilanne kehittyi avoimeksi sodaksi isän ja pojan välillä.

Sota päättyi järkyttävästi: muulin selässä paennut Absalom jäi tuuheasta tukastaan kiinni tammen oksaan. Vastoin Daavidin nimenomaista määräystä säästää Absalomin henki Daavidin sotapäällikkö Jooab surmasi hänet. Hänen hautauksestaan kerrotaan, että ruumis heitettiin suureen kuoppaan ja päälle pantiin suuri kiviröykkiö (2 Sam 18: 17). Absalomin oletettua hautapaikkaa näytetään vielä tänäänkin turisteille Israelissa.

Valta ja kunnia ?
Meillä Absalomin vaiheita lukevilla ei liene monellakaan haaveita pyrkiä hallitsijaksi, presidentiksi tai pääministeriksi. Itsetuntemuksemme varjelee meitä niin suurilta pyrkimyksiltä. Mutta kunnian ja vallan tavoittelu asustaa meissä joka tapauksessa. Se vaikuttaa silloinkin, kun emme pääse tai ehkä emme pyrikään kovasti näkymään.
Se alkaa jo lasten leikeissä, luokissa ja pihamailla, ja jatkuu ammattiin valmistautumisessa, viranhakutilanteissa, perhepiirissä ja erityisesti poliittisessa elämässä.
Se synnyttää yhä vielä salaliittoja, nurkkakuntaisuutta ja avointa taistelua, vaikkakaan ei fyysisin asein. Aina sillä on sama vaikutin: minä olen parempi kuin tuo toinen, minun on saatava hänet pois tieltäni. Päämäärään pyritään usein keinoja kaihtamatta, kuten lähes joka päivä saamme kuulla ja nähdä.

Juuri tämäntapaista oli Absalomin toiminta. Järkyttävää oli nimenomaan se, että oma isä piti saada tieltä raivatuksi. Vallanhimon sokaisema on valmis uhraamaan perhesuhteetkin. Eri asia on, että joskus harvoin saattaa jonkun pois raivaaminen olla moraalisesti oikeutettuakin. Kun esimerkiksi Putin. Hitleriä vastaan tehtiin aikoinaan murhayritys, oli hankkeeseen osallistuvilla eettisesti ymmärrettävät vaikuttimet.

NÖYRYYS?
Vallan ja kunnian makuun pääseminen, tapahtukoon se millä tavoin tahansa, on käsittääkseni eräänlaista henkistä huumetta.
Miten välttyisimme hengelliseltä ylpeydeltä?
Varmimmin sen pahoilta seurauksilta meitä pelastaa se asenne, jota Raamattu kutsuu nöyryydeksi ja jota se meille suosittelee ja tarjoaa. Sitä on määritelty muun muassa näin: »Sana nöyrä tarkoittaa taipunutta, matalaa, alentuvaista, itseään vähäisenä pitävää.
Kreikkalaiselle ja roomalaiselle nöyryys oli lähinnä halveksittu asia, heikkous, jossa oli liehakoinnin maku. Raamatussa sen sijaan nöyryys on yksi jumalanpelon tärkeimmistä tuntomerkeistä. Nöyryys merkitsi israelilaiselle alistumista Jumalan tahtoon. Ei ollut kysymyksessä alistuminen despoottisen vallan tahdon edessä, vaan rakastavan sydämen vapaaehtoinen alistuminen armollisen Jumalan tahtoon.»

Tätä nöyryyttä nähdäkseni osoitti Daavid, kun hän ei ruvennut heti taisteluun vaan pakeni poikaansa. Sen lisäksi hän salli pakomatkalla Saulin sukulaisen Siimein kiroilla itseään ja viskellä päälleen kiviä. Hän kielsi päällikköään surmaamasta tätä. (2 Sam 16.) Daavidin sydämen pohjalla eli nöyryyttävä muisto entisestä rikoksesta. - Tässä on kuitenkin aihetta huomauttaa, ettei raamatullinen nöyryys sulje pois tervettä itsetuntoa. »Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi», tähdentää meille Jeesus itse. »Minne ylpeys tulee, sinne häpeäkin tulee, mutta nöyräin tykönä on viisaus» (Snl.11:2). »Mutta nöyrät perivät maan ja iloitsevat suuresta rauhasta» (Ps 37:11). Viisaus ja rauha ovat nöyrän sydämen seuralaiset.

Kristusta suurempaa vallanhaltijaa ei tässä maailmassa ole ollut. Häntä tottelivat luonnonvoimat, sairaudet, jopa kuolemakin. Kukaan ei ole koskaan luopunut niin korkeasta asemasta eikä laskeutunut niin alas kuin Kristus. Hänellä valtaa ohjasi hänen rakkautensa. Siksi hän levitti ympäristöönsä terveyttä, iloa, vapautta, rauhaa. Hän edusti ja opetti aivan uudenlaista suuruutta, palvelemista. Sen merkkinä hän pesi oppilaittensa pölyiset jalat. Kaikkeuden Luoja oli lattialla, heikkojen ja syntisten ihmisten jalkojen tasalla osoittamassa suuruuttaan!

Jeesus ei ole kuitenkaan ainoastaan esimerkki vaan myös auttaja. Hän on ainoa sydämissämme asuvan vallanhalun, kunnianhimon ja omahyväisen suuruuden tavoittelun voittaja. Joka ei halua elää näiden pahojen voimien johdettavana, nöyrtyköön Vapahtajansa jalkojen juureen, avatkoon sydämensä tälle jumalalliselle rakkaudelle ja ottakoon hänet vastaan omaan elämäänsä. Kummallista kyllä, ihmisen paha sydän on Jeesuksen rakkain koti. Sinne hän tahtoisi tulla (IIm. 3 seurakunnat).
 

AuraNET

© AuraNET Päivitetty 24.10.2022