ETUSIVU OHJELMA AIHEET HISTORIA
 

Voima heikkoudessa - Elia

Yksi värikkäimmistä Vanhan testamentin profeetoista on Elia Tisbeläinen. Hänen vaiheensa ovat täynnä dramaattisia piirteitä. Elia ei kuulu ns. kirjaprofeettoihin: hän ei näytä itse kirjoittaneen mitään. Elia-kertomukset tarjoavat sellaisenaan monta hengellisesti arvokasta näköalaa.
Olisikin ehkä paikallaan, että muistin virkistämiseksi kertaisit 1. Kuningasten kirjan luvut 17 - 19.


Aivan alkuun havaitsemme, ettei profeetan sukujuuria mainita ollenkaan. Sanotaan vain Tisbeläinen, Gileadin siirtolaisia. Huomaamme myös, miten yllättäen Elia astuu näyttämölle. Raamattu vaikenee profeetan menneisyydestä, mutta sen on täytynyt olla Jumalan valmistavaa koulua vaativaan tehtävään. Muualtakin Raamatusta näemme, että Jumala kasvattaa hiljaisuudessa palvelijansa suuriin tehtäviin. Hän vakuuttaa palvelijansa itsestään, ennen kuin hänet lähetetään työhön. Tämä käy Eliaan kohdalla ilmi jo siitä rohkeasta varmuudesta, jota hän osoitti luopiokuninkaan edessä. Hän oli tietoinen siitä vaarasta, mihin hän itsensä saattoi.

Ajattelepa hänen ensimmäisiä sanojaan kuninkaalle:
»Niin totta kuin Herra, Israelin Jumala, elää, jonka edessä minä seison: näinä vuosina ei tule kastetta eikä sadetta muutoin kuin minun sanani kautta,. Oliko se ylpeää itsetietoisuutta tai itsensä yliarvioivaa sokeutta? Ei kumpaakaan. Kun epäjumalia palvovalle Ahabille ilmoitettiin tulevat olosuhteet vuosiksi eteenpäin, se merkitsi näkyvää, kohti käyvää todistetta Jumalasta, jonka hän oli hyljännyt. Kolmen vuodenjatkuva kuivuus Lähi-idässä ei ole mikään leikin asia. Kuninkaan on täytynyt tuona aikana monta kertaa muistella mielessään tuntemattoman miehen ennustusta.

Missä Elia joutui viettämään häntä itseäänkin koetelle en kuivuuden ajan? Profeetta eli luonnon kätköissä, puron äärellä. Kaksi kertaa vuorokaudessa linnut toivat hänelle leipää ja lihaa. Puron kuivuttua mies sai käskyn mennä Sarpatiin tuntemattoman lesken elätettäväksi. Jumalan ihmeet jatkuvat sielläkin. Jauhot ja öljy riittivät, vaikka niiden piti kaiken järjen mukaan jo olla lopussa, kuivuuden kestäessä pitempään.

Ravintoa annettiin juuri sen verran, että pysyttiin elossa.
Mitähän profeetan sielussa onkaan mahtanut liikkua näinä vuosina?
Varmaan ainakin pelkoa ja levottomuutta. Mutta usko Jumalan huolenpito on kasvoi ja riippuvuuden tunto Jumalasta piti miehen nöyränä. Nämähän ovat jatkuvan rukouselämän edellytyksiä. Lesken pojan kuoltua Jumala herätti pojan henkiin profeetan välityksellä. Tämän ihmeen kautta leskikin pääsi henkilökohtaiseen uskonvarmuuteen Israelin Jumalasta.

Jos Elialla oli aluksi henkilökohtaisia epäilyksiä tulevaisuudestaan, ne ajan mittaan väistyivät. Kaikki oli lopulta Jumalan koulua profeetalle sitä suurta tehtävää varten, johon hänet oli kutsuttu. Jumalan kasvatuksessa lienee niin, että mitä suurempi tehtävä, sen vaikeampi koulu on käytävä ennen kuin on siihen valmis. Elia sai oppia, että tuntuivat Jumalan sanat miten kummallisilta tahansa, ne pitivät sittenkin paikkansa, vaikka järki ehkä puhui toista kieltä. Kukapa meistä uskovista ei olisi kokenut, että järkemme usein ahdistaa uskoamme ja synnyttää epäilyksiä. Järki on meille Jumalan lahja, jota tarvitsemme lähes kaikissa elämän askareissa ja tehtävissä, mutta uskon asioissa se saattaa olla kiusaaja tai vastustaja.

Sitten alkoi Elian varsinainen tehtävä, joka oli sekä vaikea että vaarallinen. Kuningas oli pakanallisen vaimonsa Iisebelin vaikutuksesta vieraantunut Israelin Jumalasta. Baalille pystytettiin temppeli ja hovi piti yllä satoja Baalin profeettoja. Yleinen luopumus elävästä Jumalasta oli tosiasia. Juuri uskon Jumalaan piti erottaa Israelin kansa muista kansoista - ja nyt se itse oli vaipumassa pakanuuteen. Tarvittiin uskonpuhdistaja.

Ennen kuin jatkamme profeetan itsensä tarkastelua,
pysähdymme hetkeksi toiseen varsin mielenkiintoiseen aikalaiseen. Hän on Ahabin palatsin päällikkö Obadja, joka mainitaan Herraa pelkääväksi mieheksi. Samanaikaisesti kun kuningas etsii Herran profeettoja surmatakseen heidät, Obadja piilotti sata heistä luolaan, jossa hän myös ruokki heitä leivällä ja vedellä. Hän oli ottanut itselleen melkoisen riskin. Joudumme kysymään, salasiko Obadja uskonsa vai kunnioittiko kuningas palatsin päällikköään niin, että olisi säästänyt hänen henkensä huolimatta tämän uskosta Herraan. Ottaen huomioon, miten lisebel vihasi Israelin Jumalaa, tuntuu edellinen vaihtoehto oikealta, ja siihen Raamattu viittaakin.

Elian ja Obadjan uskonrohkeuden välillä oli siis suuri ero. Palatsin päällikkö salasi uskonsa pysyäkseen itse hengissä ja säilyttääkseen asemansa hovissa. On kuitenkin parempi, ettemme häntä yliolkaisesti tuomitse, vaan pikemminkin kysymme itseltämme, millaisia Kristuksen todistajia itse olemme olleet.
Kuinka monta hyvää tilaisuutta todistamiseen olemme jättäneet käyttämättä ihmispelon tähden, vaikka oma henkemme ei olisi koskaan ollut uhattuna. Muistamme Uuden testamentin puolelta Joosef Arimatialaisen, joka oli ollut salaa Jeesuksen opetuslapsi, mutta rohkaisi sitten mielensä ja hoiti Jeesuksen ruumiin hautaan. (Nikoodemus)

On ehkä niin, että uskonelämän syntyvaiheessa, ihmisen etsiessä itselleen selvyyttä pelastuksen asiassa hän salaa ja kätkee sydämessään heräävän uskon. Mutta lopulliseen kätköön ulkomaailmalta se ei voi jäädä. Kun Paavali sanoo: »Sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan» (Room 10:10), hän yhtyy Vapahtajan omiin sanoihin: »Sillä joka häpeää minua ja minun sanojani - häntä myös ihmisen poika on häpeävä (Mk 8:38). Julkista tunnustautumista ei Raamattu kuitenkaan tuo esiin lainomaisena pakkona, vaan sydämessä jo syntyneen uuden elä­
män esille pyrkivänä merkkinä. »Vaan kun Pyhä Henki tulee teihin, te tulette olemaan minun todistajiani» (Apt 1 :8). Todistaminen on sitä, että pidämme silmämme Kristuksessa ja kerromme muille siitä, mitä olemme nähneet.

Mikäli uskovan nimeä kantava pitää luonnollisena salata uskonsa ja Vapahtajansa muilta, hänen on syytä tutkia itseään ja uskonsa aitoutta. Toisaalta on myös muistettava, että todistamiseenkin tarvitaan sekä taitoa
että ystävällistä mielenlaatua. Luontovarustuksemme haraa vastaan näissäkin asioissa, eikä ihmispelkoa noin vain pyyhitä pois uskovankaan sielusta. On saatava aina uusi voima ja uutta viisautta. Mutta niitä on luvattu pyytäjälle. Me tämän päivän suomalaiset uskovat pääsemme todistamisen seurauksissa paljon vähemmällä kuin Obadja.

»Minä en syökse Israelia onnettomuuteen, vaan sinä ja sinun isäsi suku, koska te hylkäätte Herran käskyt ja koska sinä seuraat baaleja.»
Tällainen oli Elian pelkäämätön vastaus Ahabille tämän syyttäessä profeettaa Israelia kohdanneesta kuivuudesta, kun he kohtasivat toisensa uudelleen. Ihmeellistä kyllä, kuningas teki Elian käskyn mukaan ja kutsui kaikki pakanaprofeetat ratkaisevaan tilintekoon.

Tapahtumasta muodostui yksi Vanhan testamentin dramaattisimmista ja hengellisesti puhuttelevimmista hetkistä. Kummallekin jumalalle oli rakennettu oma alttari. Halot olivat paikoillaan ja uhrilihat niiden päällä. Baalin profeetat huusivat jumalaansa, hyppivät ja jopa viilsivät itseään verille tavan mukaan. Mutta heidän jumalansa oli ääneti. Sitten tuli Elian vuoro. Oli anottu, että todellinen Jumala vastaa tulella. Elia kastelutti oman alttarinsa vedellä, ympärillä olevia ojia myöten. »Herra, Aabrahamin, Iisakin ja Israelin Jumala, tulkoon tänä päivänä tiettäväksi, että sinä olet Jumala Israelissa ja että minä olen sinun palvelijasija että minä sinun käskystäsi olen tehnyt kaiken tämän. Vastaa minulle, Herra, että tämä kansa tulisi näkemään, että sinä, Herra, olet Jumala ja että sinä käännät heidän sydämensä takaisin.» (1 Kun 18:36-37.)

Oli suuri ero Baalin pappien ja Elian rukouksen välillä. Seuraukset olivat myös täysin erilaiset. Äänettömyyden sijasta tuli iski taivaasta alas polttaen ei vain alttaria, vaan myös kaiken veden. Tapahtumaa on kutsuttu Elian kutsumuskokeeksi. Sitä se todella oli.
Mutta tapahtui toki muutakin, vielä suurempaa. Kansa laskeutui polvilleen ja tunnusti Elian Jumalan ainoaksi Jumalaksi. »Herra on Jumala.» Se oli lyhyt mutta aito uskontunnustus. Sydämet oli voitettu Herralle. Uskonpuhdistus alkoi mahtavasti. Näytti siltä kuin koko kansa olisi hetkessä kääntynyt Herran puoleen.

Mutta profeetan seuraava toimenpide saattaa kauhistuttaa meitä Uuden testamentin ajan ihmisiä. Elia tappoi kaikki Baalin profeetat. Syynä on pidetty Elian pelkoa, että pakanaprofeettojen eloon jättäminen olisi merkinnyt heidän entistä voimakkaampaa vastaiskuaan.
Olihan heidän arvovaltansa pahasti romahtanut. Taistelua kansan sieluista olisi jatkettu, ehkä entistä kovemmin ottein. On myös muistettava, että siihen aikaan Jumala miellettiin kansan tajunnassa paljolti sodan Jumalaksi.

Profeetan ilmoitus tulevasta kuivuudesta oli toteutunut. Oli siksi luonnollista, että Elia odotti nyt sadetta. Näemmekin profeetan pian Karmelin huipulla maahan
kumartuneena kasvot käsien välissä. Jumalan mies rukoili ja ehkä muistutti Jumalaa sateen lupauksesta. Kauan sitä ei tarvinnut odottaakaan. Se iski voimakkaana myrskynä. On sanottu, että tässä Karmelin tapahtumassa oli kolme suurta perättäistä ilmiötä: tuli, uskon syntyminen ja sade. Tämä Jumalan työ on myöhemmin toistunut samassa järjestyksessä lukemattomien ihmisten sielussa, enimmäkseen kyllä hitaammin ja huomaamattomammin. Ensin Pyhän Hengen paljastava ja polttavakin työ, sitten sydämen taipuminen Jumalan edessä ja lopulta hänen siunauksensa hiljaisina Hengen sateina.

Mitä kohtaus Karmelilla vaikutti Ahabiin, siitä Raamattu ei kerro lähemmin. Kuningas lähti vaunuillaan
liikkeelle ja hänen hämmästyksensä lienee ollut melkoinen, kun hän havaitsi profeetan kykenevän juoksemaan hevosten edellä koko matkan, Karmelilta Jisreeliin. Elian Jumala oli yhä palvelijansa matkassa.

Uskonpuhdistajan näkökulmasta tilanne oli nyt mitä
lupaavin. Mutta tapahtumat saivat kohtalokkaan käänteen. Elia sai pian kuulla, että lisebel uhkasi tappaa hänet. Silloin sen sijaan, että olisi mennyt yhtä rohkeasti kuningattaren eteen kuin oli mennyt kuninkaan luo, profeetta pakeni kuningattaren kostoa. Hän vieläpä riensi riittävän etäälle ja toivotteli erämaassa itselleen kuolemaa. Hän pyysi Jumalaa ottamaan hänen henkensä.

Siinä oli nyt masentuneenaja pettyneenä sama Jumalan mies, joka vasta äsken oli täynnä rohkeutta ja varmuutta. Eikö hänen olisi pitänyt jäädä sen kansan pariin, jonka oli voittanut Jumalalle? Mikä on selitys Elian yllättävään käyttäytymiseen? »N yt puhkeaa kansallinen uskonpuhdistus. Nyt tapahtuu käänne kansan suhteessa Jumalaan ja minä saan olla aseena Jumalan kädessä. Mihinkähän asemaan pääsen, kun Jumalan voima ilmestyy?» Näin arvioi eräs Raamatun selittäjä Elian odotuksia Karmelin suuren voiton jälkeen. Toisin sanoen, hänen mukaansa Elia olisi ylpistynyt Karmelin voitosta. »Elia oli ihminen, yhtä vajavainen kuin mekin», muistelee apostoli Jaakob profeettaa paljon myöhemmin (Jaak 5:17). Tapahtuma muistuttaa meitä joka tapauksessa vakavasti omasta raadollisuudestamme. Eivät suuretkaan Jumalan vaikutukset hävitä luonteen heikkouksiamme ja pahoja taipumuksiamme. Olemme muuallakin todenneet, että ylpeys on niistä pahin ja vaarallisin.

Ei Herra kuitenkaan jättänyt palvelijaansa. Jälleen kerran profeettaa ruokittiin erämaassa. Leipää eivät enää tuoneet kaarneet vaan itse Herran enkeli, vieläpä valmiiksi kuumennettuna, ja vettä valmiiksi astiassa. Mutta samalla Elia joutui myös Herran puhutteluun: »Mitä sinä täällä teet», kuuluu Jumalan ääni. Se oli selvä moite profeetalle. Hänenhän piti nyt olla kansansa keskellä. Elia koetti selittää Herralle tapahtumia, hän puolustautui.

Hoorebin vuoren juurella Elia joutui uudelleen Jumalan puhutteluun. Tällä kertaa kohtaaminen oli poikkeuksellinen. Ennen kuin profeetta sai kuulla Jumalan äänen, hän joutui näkemään ja kokemaan kallioita särkevän myrskyn ja maanjäristyksen. Vasta hiljaisessa tuulen hyminässä kuului Jumalan ääni. Toistamiseen Elia sai kuulla moitteen sävyisen kysymyksen: »Mitä sinä täällä teet?» Profeetan vastaus oli nytkin edellisen sävyinen. Hän selittää käyttäytymistään, josta Herra ei näytä olevan kiinnostunut. Tiesihän Jumala toki kaiken, mitä ja miksi näin oli käynyt. Elia sai lisää tehtäviä, joista yksi oli uuden henkilön valitseminen profeetaksi Elian sijaan. Miltähän Eliasta tuntui kuulla tämä? On sanottu, että Jumala voi erottaa jonkun työstään vaikka pitää hänet lapsenaan. Jonkin aikaa Elian työ vielä jatkui, mutta profeetan virka oli jo siirretty toiselle, Elisalle.

Herran ääni ei siis kuulunut myrskyssä eikä maanjäristyksessä vaan hiljaisessa tuulen hyminässä. Jos on suurta nähdä Jumalan tekoja, suurempaa on kuulla hänen äänensä. Tämä Raamatun kohta kutsuu meitä rukouskammion hiljaisuuteen. Uskovilla on paljonkin kokemuksia Jumalan äänestä hiljaisuudessa. Sellaisen tavoitteleminen eräänlaisena korkeampana hengellisen elämän merkkinä ei kuitenkaan ole oikein. Jumalan läheisyyden tunto on tietysti siunaavaa, mutta vielä tärkeämpää on kuulla Jumalan ääni kirjoitetusta sanasta. Se on lopultakin turvallisin ääni. Elian kokemus Hoorebilla merkitsi varmaankin hänelle uutta voiman lähdettä työhön. Sitä osoittaa hänen rohkeaja varma esiintymisensä kuninkaan edessä Naabotin viinitarhan oikeasta omistajasta (1 Kun 21).

Eliaan hengessä ja voimassa,
Muisto Eliasta eli voimakkaana Jeesuksenkin aikana Israelin kansassa. Hänen uutta paluutaan odotettiin. Jeesus itse suuntasi tämän odotuksen Johannes Kastajaan. Hänen kolme läheisintä oppilastaan saivat kirkastusvuorella nähdä kirkastetun Elian yhdessä Mooseksen ja Mestarin seurassa.

[KR92: 2. Kun. 2:11] 11. Kun he kulkivat ja puhelivat keskenään, siihen ilmestyi yhtäkkiä tuliset vaunut ja tuliset hevoset. Ne erottivat heidät toisistaan, ja Elia nousi tuulenpyörteessä taivaaseen.
Jos Elian elämä oli monissa kohdin voimakasta todistusta Jumalan todellisuudesta, sitä oli myös hänen lähtönsä tästä elämästä. Näkemättä tavallista kuolemaa hänet otettiin tulisissa vaunuissa suoraan taivaaseen.

»Yhtä vajavainen kuin mekin» - näin Jaakob siis kuvasi Eliaa. Ihmisen suuruus ei ole lopulta hänen fyysisissä tai henkisissä lahjoissaan vaan siinä, että hän saa olla Jumalan käytössä.
Kuinka usein me kuitenkin vähättelemme kykyjämme ja mahdollisuuksiamme, kun meitä pyydetään johonkin tehtävään Herramme työsaralla. Uskonpuhdistajaksi Herra valitsee omat aseensa, mutta jokaista meitä Herra tahtoisi puhdistaa laiskuudestamme ja itsemme aliarvioimisesta. Muistammehan Jeesuksen vertauksen uskotuista leivisköistä (Matt 26). Yhdenkin leiviskän saanut olisi päässyt Herransa iloon, jos hänellä olisi ollut tuotavanaan työnantajalleen kaksi leiviskää.

Meitä ei ole kutsuttu »vain uskomaan» vaan myös toimimaan. Emmekä me ole suinkaan yksin tässä työssä. Meitä on enemmän kuin luulemmekaan. Elia piti itseään ainoana Herran profeettana, mutta sai kuulla, että Herran joukko oli paljon suurempi. Kristus haluaa palatessaan nähdä omansa työssään. Kestävä esirukouskin on jo sitä. Ei ole pieni asia olla voittavan kuninkaan palveluksessa.
Elia (Aapeli Saarisalo)

(hepr. Jahve on Jumala l. Jumalani on Jahve). Profeetta E. oli tisbeläinen, luultavasti syntynyt Tisbessä Galileassa, mutta asui Gileadissa, «1. Kun. 17:1», ja astui julkisuuteen 860-luvulla eKr. Hänellä oli nahkainen tai kamelinkarvoista tehty karkea puku ja vyötäisillä nahkavyö, «2. Kun. 1:8»; «1. Kun. 19:13». Kun Ahab foinikialaisen vaimonsa Iisebelin vaikutuksesta oli kääntynyt Baalin palvelukseen, esiintyi E., nuhteli kuningasta siitä, että tämä oli hyljännyt Jahven, ja ennusti rangaistukseksi pitkäaikaista kuivuutta. Historioitsija Josefus kertoo teoksissaan tästä kuivuudesta, joka ulottui myös naapurimaihin. Nälänhädän pakottamana E. vetäytyi ensin Keritin purolle, jossa korpit toivat hänelle ruokaa. Kun puro kuivui, hän vaelsi Sarpatiin, joka sijaitsi Välimeren rannalla Tyyron pohjoispuolella. Eräs Jumalaan luottavainen leskivaimo jakoi E:n kanssa viimeisen leipäkannikkansa, «1. Kun. 17:1-24»; «Luuk. 4:24-26».
Pitkän ajan kuluttua, kolmantena vuonna, E. sai kehotuksen näyttäytyä Ahabille, «1. Kun. 18:1»; «Luuk. 4:25». Sen jälkeen seurasi Karmelin vuoren tapaus. E. kokosi kansan Jahven vanhan, hävitetyn alttarin ympärille, jonka hän pystytti uudelleen. Hän otti sitä varten 12 kiveä tahtoen siten osoittaa, että 12 sukukunnan jako kahteen kuningaskuntaan oli vastoin Kaikkivaltiaan tahtoa. Sitten hän huusi Herran puoleen. Taivaasta lankesi tuli, joka poltti uhrin ja hävitti alttarin. Jahve oli osoittanut olemassaolonsa.
Baalin profeetat, jotka osoittautuivat pettureiksi, laahattiin Kiisonin purolle, vuoren juurelle, ja surmattiin E:n käskystä, «1. Kun. 18:1-40»; «5. Moos. 17:2-5»; «5. Moos. 13:13-16». Kansa oli nyt tunnustanut Jahven ja totteli Jahven profeettaa. Jumalan palanneen suosion todistuksena oli sadepilvien kokoontuminen, ja kunnioittaakseen kuningasta, joka nyt ilmeisesti hallitsi Jumalaa tottelevaa valtakuntaa, profeetta juoksi Ahabin vaunujen edessä aina Jisreelin portille saakka («1. Kun. 18:41-46»).
Raivoissaan profeettain hävittämisestä Iisebel vannoi surmauttavansa E:n, joka pakeni Beersebaan ja sieltä edelleen erämaahan Hoorebin vuorelle. Samoin kuin Mooses hän oli siellä Jumalan hoidossa 40 päivää ja yötä, «2. Moos. 24:18»; «2. Moos. 34:28»; «5. Moos. 9:9», «5. Moos. 9:18»; «1. Kun. 19:8». Jumala nuhteli häntä ja lähetti hänet takaisin tekemään velvollisuutensa. Hänen käskettiin voidella Hasael Aramin kuninkaaksi ja Jeehu Israelin kuninkaaksi, jotta heistä tulisi pakanallisen Israelin ruoska, ja E:n tuli olla sitä sanan voimalla ruoskiva profeetta.

E. heitti viittansa Elisan päälle kutsuen tämän siten työhön ja jättäen tälle tehtävän jatkuvan suorittamisen, «1. Kun. 19:1-21». Kun Iisebel oli väärän syytöksen perusteella surmauttanut Naabotin saadakseen tämän viinitarhan Ahabille, kohtasi E. kuninkaan anastetulla alueella ja julisti hänelle rikoksesta Jumalan rangaistuksen («1. Kun. 21:1-29»). Ahabin kuolema Gileadin Raamotin taistelussa oli sen alkuna, mitä E. oli ennustanut kuninkaan huoneelle («1. Kun. 22:1-40»).

Ennen poislähtöään E. kävi Beetelin ja Jerikon profeettakouluissa, joiden opiskelijain keskuudessa hän näytti olleen suosittu. E. sai osakseen sen kunnian, mikä oli tullut vain Hanokin osaksi, «1. Moos. 5:24»: pääsi kuolematta taivaaseen. Kun hän kulki seuralaisensa, Elisan, kanssa Jordanin itäpuolella, ilmestyivät tuliset vaunut ja tuliset hevoset, ja ne erottivat heidät ja E. otettiin tuulispäässä taivaaseen, «2. Kun. 2:1-12». Tämä näyttää tapahtuneen vähää ennen kuin Jooram nousi Israelin valtaistuimelle, «2. Kun. 2:1-18»; «2. Kun. 3:1», ja Joosafatin ollessa Juudan kuninkaana («2. Kun. 3:11»). Mutta E. oli kirjoittanut kirjoituksen Juudan Jooramille, joka varmaankin oli Joosafatin hallitsijatoveri, uhaten häntä Jumalan tuomiolla ei vain Joosafatin elinaikana tehdyistä synneistä, vaan myös niistä murhista, joita hän oli teettänyt Joosafatin kuoleman jälkeen, «2. Aik. 21:12-13», vrt. «2. Aik. 21:4». Jos E. otettiin pois mainittuna aikana, niin hän oli ennustanut eläessään Jooramin samoin kuin Hasaelin ja Jeehunkin tulevia tekoja, «1. Kun. 19:15-17».

Kaksi VT:n viimeistä jaetta ennustaa, että Jumala on lähettävä E:n, ennen kuin suuri ja peljättävä Herran päivä tulee, «Mal. 4:5-6». UT selittää, että se tarkoittaa Johannes Kastajaa, joka tisbeläisen tavoin oli vaatimattomasti pukeutunut ja oli nöyrä sydämeltään, «Matt. 3:4». E. esiintyi kirkastusvuorella VT:n edustajana kunnioittamassa Jeesusta ja keskustelemassa hänen kuolemastaan ja taivaaseenastumisestaan, «Matt. 17:3».

E:n vaikutuksen aikana tapahtuneet ihmetyöt kuuluvat toiseen pelastushistorian neljästä ihmetöitten ajanjaksosta, ajanjaksoon, joka merkitsee Jahven uskonnon ja Baalin palveluksen välistä elämästä ja kuolemasta käytyä taistelua, jolloin pohjoisen Israelin kansa oli luopumaisillaan kokonaan isiensä uskosta ja jolloin kaikki muut uskonnollisia tapoja koskevat kysymykset olivat vähäarvoisempia.
E. oli sankariluonne, joka lannistumattoman tarmokkaasti toteutti Herralta saamansa tehtävät ja julisti pelottomasti sekä kansalle että sen kuninkaalle Jumalan tuomioita.

Ihmisistä hän oli riippumaton, Jumalalle hän eli kokonaan, «1. Kun. 18:21», hän oli erämaan hiljaisuuden, mutta myös myrskyn, maanjäristyksen ja tulen mies. Hoorebin vuorella hän kohtasi Jumalansa samoin kuin Mooseskin, ja sai siitä uuden voiman. Palava henki elähdytti myös hänen ruumistaan niin, että hän saattoi kuolematta nousta Herransa luo.

Elia sana esiintyy ja Eliasta puhutaan

 

AuraNET

© AuraNET Päivitetty 20.12.2018