ETUSIVU OHJELMA AIHEET HISTORIA
 

Nöyrää suuruutta Kastaja Johannes 

Toivo Lemmetyisen kirjasta "Mies Jumalan Koulussa"

Johannes Kastaja on yksi niitä harvoja Uudentestamentin suuria hahmoja, joiden elämästä on kerrottu meille alusta loppuun. Nimi Johannes merkitsee »Jumala on armollinen».

Johannes Kastajan elämä oli värikäs. Hän syntyi yli-ikäisten vanhempien lapsena juutalaiseen pappisperheeseen, puoli vuotta ennen Jeesuksen syntymää. Jo ennen syntymäänsä hänen mainitaan olleen Pyhän Hengen täyttämä. Lapsen saaminenkin ilmoitettiin isälle enkeli-ilmestyksen kautta. Jo tällöin isälle sanottiin, että pojasta tulisi Herran nasiiri, mikä tarkoitti sitä, että lapsi tulisi vihkiytymään kokonaan Jumalan palvelemiseen. Käytännössä se merkitsi sitä, että hän pidättäytyisi kaikista viinipuun antimista ja antaisi partansa kasvaa vapaasti, eikä saisi koskea kuolleeseen ihmiseen, ei omaiseenkaan.

Johannes Kastajan varhaisemmista vaiheista kerrotaan vain lyhyesti, mutta sellaisenaan merkittävästi: Lapsi kasvoi ja vahvistui hengessä. Ja hän oli erämaassa siihen päivään asti, jona hän oli astuva Israelin eteen. (Luuk. 1:80.) Tähän osaksi arvoitukselliseen mainintaan liittyy kuvaus hänen ulkoasustaan: »Ja Johanneksella oli puku kamelinkarvoista ja vyötäisillään nahkavyö; ja hänen ruokanaan oli heinäsirkat ja metsänhunaja (Matt 3:4).

Johannes Kastajan suurta merkitystä korostaa, että Pyhä kirja määrittelee tarkan ajankohdan, jolloin hän esiintyi (Luuk.3:1-2). Samalla Raamattu toteaa, että Kastajan tehtävänä oli kääntää isien sydämet lasten ja tottelemattomat vanhurskasten mielenlaatuun, mistä käy ilmi hänen elämäntehtävässään tienraivaajanaan

Kristuksen ihmissydänten kivikkoiseen ja kovaan maaperään. Johannes tulisi esiintymään Elian hengessä ja voimassa, siis Jumalan varustamana (Luuk 1:17). Oli mies, Jumalan lähettämä» - siinä Kastajan valtakirja työhön (Joh 1:6).

Jos Kastajaa valmistettiin virkaansa karusti, yksinkertaisesti ja jotenkin jylhän tuntuisesti, ilmenevät samat piirteet myös hänen toiminnassaan. Sitä on kuvattu joskus näin: Kastaja kylvi rauhattomuutta ja epävarmuutta ja ikävania. Hän oli vaarallinen mies ja hänellä oli vaarallinen sanoma. Johannes puhuu voimakkaasti siitä, kuinka ihmisen sydän voi olla kuin käärmeen pesä. Kuulostaa loukkaavalta, mutta kuva on, sitä pahempi, totta. Kuinka paljon rumaa ja myrkyllistä ja luotaan- työntävää voikaan luikerrella esiin meidän sisäisestä maailmastamme: kateutta, vihaa, ylpeyttä, rakkaudettomuutta, itsekkyyttä ja epärehellisyyttä.

Vaati suurta kutsumusvarmuutta nimittää kansan uskonnollisia opettajia käärmeensikiöiksi ja ulkokultaisiksi, paljastaa heidän väärä, ulkonainen luottamuksensa esi-isiinsä ja jyristä tuomion kirveestä, joka on jo valmiina kaatamaan heidän hengelliset varustuksensa. Samal- la Johanneksen esiintyminen ilmaisi myös totuuden ehdottomuutta ja julistajan rohkeutta. Lain miekka välähteli, sanoma herätti ja syntyi kansanliike. Syntejä tunnustettiin ja niin saattoi Johannes kastaa ihmisiä parannuksen kasteella. Sanoma kosketti jopa sotamiehiä, jotka tulivat neuvoa kysymään.

Mutta tämä ihmissydänten tienraivaaja osasi tehdä muutakin kuin jylistä. Nöyrästi ja kauniisti hän viittasi Jeesukseen, jonka ainutlaatuista tehtävää maailman syntien sovittajana hän oli tullut omalla toiminnallaan valmistamaan. Juuri Kastaja sanoi nuo ihanat ja puhut- tulevat sanat: »Katso, Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin» (Joh 1:29). Ehkä Johanneksen ikimuistoisin vaikkakin samalla hämmentävin tehtävä oli kastaa itse Jeesus ja niin vihkiä hänet ihmiskunnan sovittajan virkaan.

»Johanneksen suuruus oli siinä, että hän tiesi, mitä ja C.S. Lewis, entinen ateisti. Hänen tulee kasvaa ja minun vähetä, on edelleen pätevä Kastajan saarna meille kaikille. Nöyryyden oppiminen on elämän mittainen koulu.

Kenties juuri siksi, että Kristus oli tullut Johannes. Kastajalle niin suureksi, tämä Jumalan mies rohkeni nuhdella hallitsijaa, vieläpä hänen elämänsä arimmilla alueilla, avioliittoasioissa. -Sinun ei ole lupa pitää veljesí vaimoa. Se oli uskallettua puhetta. Tämä teko lopulta aiheuttikin profeetan kuoleman.

Jokainen joudumme toteamaan, miten ihmiset ympärillämme elävät monenlaisissa synneissä. Voimmeko tehdä mitään? Johanneksen mallin mukainen tinkimä- tön, suora ja lyhyt nuhtelu voi joskus olla se, mitä Jumala odottaa meidän tekevän, mutta tuskin aina. Taitamaton moite vain pahentaa tilannetta. Oikean muistuttajan on aina ensiksi itse elettävä sanaan sidotun omantunnon nuhdeltavana, milloin siihen aihetta ilmaantuu. Poikani älä pidä halpana Herran kuritusta, äläkä menetä toivoasi, kun hän sinua nuhtelee» (Hebr 12:5).

Kun Paavali sanoo Timoteukselle: Älä nuhtele kovasti vanhaa miestä (1 Tim 5:1), hän ottaa esille tärkeän näkökohdan. On kunnioitettava nuhdeltavan henkilön persoonaa. Häntä ei saa lähestyä ikään kuin ylhäältä käsin. Sama näkemys nousee seuraavasta: Veljet, jos joku teistä tavataan jostakin rikkomuksesta, niin ojentakaa te, hengelliset, häntä sävyisyyden hengessä, ja ole varuillasi, ettet sinäkin joutuisi kiusaukseen» (Gal 6:1). Paavali tähdentää rauhallista, nöyrää, lempeää ja ystävällistä asennetta; vain sen avulla voimme onnistua nuhtelussamme.

Jos joku tuntemasi henkilö on rikkonut sinua vastaan, sana neuvoo sinua menemään hänen luokseen ja ottamaan asian esille kahdenkeskisessä keskustelussa (Matt 18:5). Pidä asia mieluiten kahdenkeskisenä, sen sijaan että levittelisit sitä ystäväjoukollesi ja tekisit siten itsestäsi marttyyrin,

Raamattu kehottaa näin meitä nuhtelemaan rikkonutta, kunhan se tapahtuu oikealla tavalla. Oikean mielen saamme parhaiten rukouskammiossa ja muistaen sitä, että itsekin elämme monella tavoin puutteellisina ja rikkoneina Jumalan armon varassa. Nuhteleminen ei saa milloinkaan olla kevyt. asia. Jos se on helppoa, se harvoin onnistuu.

"Oletko sinä se tuleva, vai pitääkö meidän toista odottaman?" (Matt 11:3.) Näin kysyi myöhemmin mies, jonka koko elämä, sanoin ja teoin, oli todistusta Jeesuksesta. Kysymys lähetettiin vankilasta. Erämaan jylhä parannussaarnaa ja oli joutunut epäilysten vangiksi. Niiden syvin syy oli tuskin vankilan kolkko ympäristö, oman toiminnan äkillinen keskeytyminen ja mahdollisen kuoleman läheisyys. Jeesuksen vastaus Kastajan lähettämille kyselijöille osoittaa, että erämaan mies oli odottanut Messiaalta samantapaista sanomaa ja samantyylisiä menettelytapoja, joita hän itse oli käyttänyt. Sen sijaan Jeesuksen toimintaa leimasikin Hyvän Paimenen sääli- vä, parantava ja nostava henki..

Suurikin Jumalan ase voi siis joutua kamppailemaan epäilysten kanssa. Kiusaaja ei häikäile ketään. Epäilys, mitä se on on? -Kaksinainen mieli, joka vaappuu kahden mahdollisuuden välillä. Epävarmuutta, joskus epäluulon tilaa suhteessa henkilöihin, asioihin tai tapahtumiin. Syntiinlankeemuksen jälkeen ihmisluonnossa on synnynnäinen epäily Jumalaa kohtaan, pelkoa ja vastahakoisuutta. Tällä tavalla on selitetty epäilystä ja sen alkuperää.

Epäilyn nimikkeen alla esiintyy kuitenkin toisilleen täysin vastakkaisiakin sisäisiä tuntoja ja ajatuksia. Joku ilmoittautuu epäilijäksi, vaikkei hänellä ole todellista tarkoitustakaan löytää totuutta ja saada selvyyttä. Hänen epäilyksensä ovat teoreettisia, omahyväisyyden ja itsetietoisuuden leimaamia. Hänen ainoa karttansa ja kompassinsa kysymysten viidakoissa on hänen järkensä, johon hän luottaa. Ratkaisemattomiksi jääneet asiat ei- vät ole hänelle elämän kysymyksiä. Häntä ei pahemmin ahdista, vaikkei koskaan pääsisi selvyyteen. Tällaista epäilijää on kutsuttu iltaruskon epäilijäksi. Totuuden aurinko tulee laskemaan hänen kohdallaan. Hänen sielunsa ei löydä valoa eikä päivää.

Aidot epäilijät ovat aina enemmän tai vähemmän ahdistuneita, elleivät he löydä selvyyttä tai pääse rauhaan kysymystensä kanssa. Epäilys on heille kuin kiusauksiin joutunutta uskoa. He haluaisivat uskoa, mutta eivät syystä tai toisesta voi tai jaksa. Joskus syyt epäilyksiin ovat älyllisellä puolella, joskus niitä tuovat raskaat pettymykset oman elämän vaiheissa, toisinaan koetut kärsimykset tai vääryydet. Rukoilija voi joutua epäilyksiin Jumalan jatkuvasti vaietessa hänen pyynnöilleen. Äänettömyys ahdistaa. Uskoon tullut joutuu epäilemään armotilaansa ja lapsenoikeuttaan, vaikka onkin saanut vahvoja kokemuksia uskoon tullessaan. Se mitä epäillään eli epäilysten kohteet voivat olla eritasoisia. Kun epäilys kohdistuu esim. Jumalan olemassaoloon, Kristuksen persoonaan ja hänen työhönsä, kuolemanjälkeiseen elämään tai ihmisenä olemisen ongelmaan, kuka minä olen ja mihin olen tarkoitettu, ollaan tekemisissä peruskysymysten kanssa. Johannes lienee joutunut vankilassa juuri tämäntapaisten kysymysten ahdistamaksi. Kuka Jeesus lopulta on? Onkohan Jumala todella sanonut? kysyi kiusaaja paratiisissa. Epäilys alkoi jo sieltä. Se on yhä saatanan vahvimpia aseita; silla hän on onnistunut saattamaan lukemattomat uskovat ihmiset pimeään vankilaan.

Epäilysten ahdistaessa Kastaja kääntyi Jeesuksen puoleen. Varmaan hänen saamansa vastaus auttoi Mestarin edelläkävijää. Eihän sokeitten, kuurojen, spitaalisten, rampojen parantaminen ja kuolleitten herättäminen voinut olla ihmisen työtä. Jumalaa etsivät ihmiset oli hoidettava. Oli alkanut toteutua se, mitä Kastaja oli itse sanonut: Minä kastan teidät vedellä, mutta minun jälkeeni tulee hän, joka kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella (Matt 3:11).

Tässä on esimerkki, kuinka jokaisen epäilijän tulee tehdä tänäänkin: kääntyä hänen puoleensa, joka voi lahjoittaa omakohtaisen uskon. Jaakob antaa epäilevälle rukoilijalle tärkeän neuvon: »Mutta anokoon uskossa, ollenkaan epäilemättä; sillä joka epäilee, on meren aallon kaltainen, joka tuuli ajaa ja heittelee. Älköön sellainenhan ihminen

Loppukaneetti

Eikö Tunnu merkilliseltä, että vaikka Kastajasta sanottiin jo ennen hänen syntymäänsä, että hän on oleva suuri Herran edessä ja hänen vaikutuksensa oli laaja, Jumalan salli kuitenkin hänen kuolla pakanallisen naisen vihan ja koston uhrina, vieläpä vankilassa

Niinhän Kristuskin kärsi ja kuoli vielä häpeällisemmän kuoleman.

Linkki Erkki Koskenniemen arikkeliin

Paluu

AuraNET

© AuraNET Päivitetty 30.01.2023