ETUSIVU OHJELMA AIHEET HISTORIA

Ryövärin armo

Sulo Laine 14.11.2005  
Tämä oli lähinnä myös Veljespiirin keskustelujen siältö

Eräs ystäväni kertoi, että hän on ajan saanut neljännesvuosisadan joka vuosi pääsiäistervehdyksen ja muistaakseni joulutervehdyksen Ruotsista. Sen on lähettänyt mies, joka voitaisiin kutsua "toiseksi ryöväriksi". Ystäväni oli tutunut häneen Riihimäen keskusvankilassa. Hän sovitti siellä 12 vuoden kuritushuonerangaistusta, joka hänelle oli annettu täyttä ymmärrystä vailla tehdystä murhasta.

Jo rangaistusajan alussa tämä mies sai mahdollisuuden sanoa Jeesukselle "muista minua". Ja Jeesus muisti. Tämäkin pahantekijä sai kokea Jeesuksen vastauksen välittömästi. Hän sai raskaat syntinsä anteeksi ja hänestä tuli Jumalan lapsi eli armahdettu syntinen. Kohtalotovereilleen hän vuosien mittaan todisti osakseen tulleesta ansaitsemattomasta armosta eli Jumalan rakkaudesta. 

Hengellisten puheiden perusteella monet muistavat Golgatan tapahtumista juuri sen ryövärin, joka hädässään kääntyi Jeesuksen puoleen. Tätä ryöväriä on käytetty esimerkkinä siitä, miten aivan elämämme viime hetkellä Jumalan armo voi tulla osaksemme. On tullut tavaksi puhua "ryövärin armosta".

On tietenkin Jumalan rakkautta, että ihminen voi kääntyä hänen puoleensa vanhana elämänsä loppuhetkillä. Tämän mahdollisuuden perusteella voidaan kuitenkin tuudittautua väärään rauhaan ja siirtää kääntymistä myöhemmäksi. Eräät tutkimukset kuitenkin selvästi osoittavat, että vanhuudessa tapahtuu kääntymisiä erittäin vähän. Ettet sinä tekisi tässä suhteessa kohtalokasta virhettä, tutustumme tarkemmin Golgatan tapahtumaan

Golgatalla ristiinnaulittiin Jeesuksen kanssa k a k s i ryöväriä eikä vain hänet, josta tavallisesti puhutaan.

Nämä kaksi miestä elivät ristillä riippuessaan aivan samanlaista elämäntilannetta.  Heillä kummallakin oli tunnollaan raskaita rikoksia, koska heidät niistä oli tuomittu kuolemanrangaistukseen. Heillä oli samanlaiset fyysiset tuskat ja kärsimykset. Heillä molemmilla oli todella vaikeata. He olivat molemmat "viimeisillä kalkkiviivoilla".

Heidän suhtautumisensa Jeesukseen oli kuitenkin täysin erilaista. Hän, josta yleensä vaietaan, pilkkasi ja herjasi Jeesusta:" Etkö sinä ole Kristus? Auta itseäsi ja meitä." Tämä osoittaa hänen olleen hyvin tietoinen Jeesuksesta ja hänen toiminnastaan.

Ajattele, hyvä ystäväni! Mies on noin lähellä Jeesusta, hän on aivan Jeesuksen vieressä. Hänen ei tarvitse edes huutaa saadakseen yhteyden armahtavaan Vapahtajaan. Hänellä on kovat tuskat ja hän tietää pian kuolevansa. Hän ei kuitenkaan käänny Jeesuksen puoleen, vaan pilkkaa häntä. Miksi? Hänellä ei ollut etsikkoaikaa. Se oli häneltä mennyt ohi. Ja hän ei enää voinut kuulla Jumalan kutsua. Hän oli paaduttanut sydämensä.

Moni meistäkin on kuullut julistettua Jumalan sanaa, mutta se on koskettanut vain sitä naapuria ja niitä, jotka ovat ulkopuolella. Minähän olen lähellä Jeesusta, mutta parannusta ei minun tarvitse tehdä. Toisten, totiset pitäisi se tehdä.

Jeesuksen läheisyydessä aukeni tälle ihmiselle tie lopulliseen pimeyteen eli kadotukseen. Hän ei saanut "ryövärin armoa"! Hänen kohtalonsa näyttää meille, ettei ole vähäisintäkään aihetta luottaa viimeisellä elämänhetkellä saatavaan kääntymisen mahdollisuuteen.

Kääntymättömän ryövärin tapaus osoittaa selvästi, ettei Jeesuksen läsnäolo -hengellisten asioiden harrastaminen ja niissä mukanaolo - sellaisenaan merkitse, että tällainen ihminen välttämättä pelastuisi. Jeesus sanookin tällaiselle ihmiselle: "Sinä et ole kaukana Jumalan valtakunnasta."(Mark.11:34).

Ystäväni oli tavannut vankiloissa joitakin pilkkaajaryövärin kaltaisia ihmisiä. He ovat kärsimystensä keskellä suhtautuneet Jeesuksen valmistamaan pelastukseen kielteisesti. He ovat kyllä vankilavuosien aikana kuulleet sanoman Jumalan armahtavasta rakkaudesta. Heille on kyllä kerrottu, että "suurimmatkin synnit Jeesus anteeksi antaa, puhdistuksen niistä suo". Jeesus on evankeliumin sanassa tullut heitä lähelle, mutta he ovat hänet torjuneet.

Huomattavan suuri on kuitenkin niiden luku, jotka maamme eri vankiloissa tai vapautumisensa jälkeen "siviilissä" ovat sanoneet Jeesukselle "muista minua". 

Eilen otettiin käyttöön uusi moottoritie Lahdesta Heinolaa. Tiessä näytti olevan monta siltaa. Vihkimisen yhteydessä korkea-arvoinen virkamies leikkaa sinivalkoisen nauhan. Näin tie ja silta on avattu liikenteelle.

"Pelastuksen sillan", jonka Jeesus ristin kärsimisellään ja kuolemallaan valmisti syntisille, vihki käyttöön armahdettu ryöväri.

Sinä ehkä nyt kysyt: millä edellytyksellä joku pahantekijä, murhamies sai tuollaisen etuoikeuden? Millä edellytyksellä tänä päivänä syntinen ihminen voi ajaa tuota moottoritietä tai kulkea tuota siltaa Isän yhteyteen?

Raamattu ilmoittaa sen kertoessaan Golgatan tapahtumasta. Pelastuksen kannalta on olemassa kaksi keskeistä asiaa. Ensimmäinen on se, mitä Jeesuksen puoleen kääntynyt ryöväri sanoi kohtalotoverilleen:" Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme mitä tekomme ovat ansainneet" (Luuk.23:41).

Tämä merkitsee sitä, että miehen omatunto oli herännyt. Hän näki ja tunnusti oman syyllisyytensä: "minä olen tämän teoillani ansainnut", hän myönsi. Hän ei enää puolustellut itseään eikä syyttänyt olosuhteita ja toisia ihmisiä.

Hyvä ystävä! Sinä ja minä, nuo ryövärit, koko ihmiskunta, me kaikki olemme synneillämme ansainneet iänkalkkisen rangaistuksen. Näinhän sanotaan eräässä jumalanpalveluksen yhteydessä luettavassa synnintunnustuksessa: "Ajatuksin, sanoin ja teoin ja laiminlyönnein olen pyhän tahtosi rikkonut ja tiedän sen tähden ansainneeni iänkalkkisen kadotuksen." Olemmeko sanoneet tämän rehellisesti, koko sydämestämme? Olenko minä sanonut, oletko sinä?

Pelastuksemme kannalta on ehdottoman välttämätöntä, että myös tämä toinen osa toteutuu. Tilansa tunnustanut pahantekijä kääntyi Jeesuksen puoleen ja esitti pyynnön: "Jeesus, muista minua." Hän sai välittömästi vastauksen: "Tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."

Synninhädässä Jeesuksen puoleen kääntynyt ihminen saa häneltä välittömästi vastauksen: "Poikani, tyttäreni, ole turvallisella mielellä sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi."

Oletko vielä Jumalan pelastusarmon ulkopuolella ja niin matkalla kadotukseen? Jos nyt käännyt syntisi tunnustaen ja hyljäten Vapahtajan puoleen pyynnöllä "Jeesus muista minua", vastaa hän myös sinulle edellä kerrotulla tavalla. Raamattu vakuuttaa vielä näin: "Sillä jokainen joka avuksi huutaa Herran nimeä, pelastuu" (Room.10:9). Ethän siirrä avunhuutoasi tuonnemmaksi? Ethän petä itseäsi väärillä vakuutteluilla "ryövärin armosta"?

Tänään on pelastuksen päivä. Tänään Jeesus on lähellä sinua.

 

 

AuraNET

© AuraNET Päivitetty 28.10.2023