ETUSIVU OHJELMA AIHEET HISTORIA

Kotiinpaluun siunaus – tuhlaajapoika

Jeesus käytti kansalle puhuessaan paljon vertauksia. Ne olivat ympäröivästä elämästä otettuja kertomuksia, joilla hän halusi valaista jumalallisia totuuksia. Jokapäiväisen elämän tuttuihin kuvioihin liittyvinä ne havainnollistivat julistuksen sisältöä. Yksi tutuimpia ja kauneimpia Jeesuksen vertauksista on kertomus tuhlaajapojasta.

Muistamme varakkaan isän, jolla oli kaksi poikaa ja palvelijoita. Isä näyttää olleen tilanomistaja. Nuorempi heistä, nähtävästi murrosikään ehdittyään, vaati isältään omaa perintöosuuttaan isän vielä eläessä. Perintö ei liene ollut kovinkaan pieni siitä huolimatta, että silloisen juutalaisen käytännön mukaan vanhimmalle pojalle kuului kaksinkertainen perintöosuus muihin verrattuna.

Tuhlaajapojan vanhempi

Keskityimme tuhlaajapojan vanhempaani veeen, joka  ei iloinnut veljensä paluusta. Päinvastoin hän katkeroitui isälleen, kun tämä järjesti pidot kelvottoman poikansa kotiintulon kunniaksi. Hän syytti isäänsä, ettei itse ollut saanut koskaan pitää juhliaan ystäviensä kanssa, vaikkei isä milloinkaan liene kieltänyt häntä järjestämästä sellaisia. Hän ei ymmärtänyt isänsä rakkautta, ehkä siksi, ettei tuntenut tarvitsevansa sitä omaan elämäänsä. Moraalisesti hänen elämänsä oli ollut paljon kauniimpaa kuin nuoremman. Mutta veljen palattua kotiin hänelläkin olisi ollut aihetta mennä itseensä ja kysyä, miksi hän ei voi yhtyä isän iloon veljensä pelastumisesta. Hänen sydämestään olisi löytynyt tällöin yhtä pahoja asioita kuin nuoremmalla veljelläkin, vaikka ne eivät näkyneetkään ulospäin samalla tavalla. Juhlista olisi muodostunut silloin todelliset perhejuhlat, joissa isän rakkaus olisi yhdistänyt kaikki toisiinsa. Oletko jaksanut ottaa vastaan Jumalan anteeksiantamuksen sanassa olevan lupauksen perusteella? Niin toki saat tehdä, milloin sydämesi kaipaa sitä. Aina se ei ole helppoa. Silloin on henkilökohtainen rippi usein hyväksi avuksi. Jeesus on jättänyt suuren vallan meille luvatessaan, että taivaassa yhdytään siihen anteeksiantamukseen, jonka me julistamme katuvalle, murheelliselle sydämelle hänen nimessään (Matt 18:18). Avautuminen luotettavan hengellisen ihmisen edessä auttaa meitä uskomaan sen, mitä sana lupaa. Siinä on ripin siunaus. 

Meidän on hyvä muistaa, millaisella hinnalla syntiemme anteeksiantaminen on meille hankittu. »Hän, joka ei säästänyt omaa Poikaansakaan, vaan antoi hänet alttiiksi kaikkien meidän edestämme» (Room 8:32). Tällöin tuo vastaanotettu Jumalan lahja muodostuu ei ainoastaan kallisarvoiseksi ja ihanaksi asiaksi vaan myös voiman lähteeksi uuteen uskollisuuteen ja kilvoitukseen. Sairas tietää lääkkeen arvon, potilas lääkärin merkityksen. Vain sellainen ihminen, joka on joutunut suremaan tehtyjä syntejään, joka tuntee kipeästi taipumuksensa tehdä uudelleen pahaa, joka on huomannut sydämensä todelliseksi »>synnin tehtaaksi», tajuaa anteeksiannon ihanuuden. Se on hänelle uuden elämän ehto ja ainaisen ihmettelyn aihe. On sanottu, että joka torjuu anteeksiantamuksen ainoana pelastustienä, syyllistyy anteeksiantamattomaan syntiin, koska Pyhä Henki tahtoo juuri tätä kirkastaa meille.

 

 

AuraNET

© AuraNET Päivitetty 02.10.2023