Minä elän, niin tekin saatte elää.
Joh. 14: 19.


Käytännöllisenä seurauksena Jeesuksen kuolleistanousemisesta on, että hänen uskovaisensa saavat elää. Paavali sanoo Gal. 2: 20:ssa, että se elämä, jota hän uskon tilassa ollessaan elää, ei ole enää hänen omaansa, vaan Kristus elää hänessä.

 »Minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa», hän sanoo. Tämän mukaan hänen ajatuksensa ja puheensa, ratkaisunsa ja pyrkimyksensä, tavoitteensa ja koko hänen elämäntapansa ei ole enää Paavalin omaa elämää, vaan Kristus vaikuttaa hallitsevalla tavalla kaikessa. Tosin tämä ei merkitse synnittömyyttä. »Meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi» Room. 6: 6. Mutta Kristus on se uusi elämänkeskus, joka hänen elämänsä hallitsee.
Kristitty joutuu paljon murehtimaan omaa hengellistä kuolemaansa, joka lyö leimansa kaikkeen, mitä hän on ja tekee. Surkea on hengellinen kuolemamme.

Mutta kuolleelta ei pidä vaatia elävän töitä. Ei meistä itsestämme lähde minkäänlaista hyvää. Emme me jaksa rakastaa, emme Jumalan tahtoa täyttää. Mutta Kristus voi ja jaksaa, Ja jos Kristus todella elää meissä, silloin näkyy meidänkin elämässämme tosi kristityn tuntomerkkejä.
»Jeesus elää», tämä on todellinen ilosanoma kaikille kristityille. Yksi on, joka elää, yksi on, joka rakastaa, hän Jeesus Kristus. Asiamme eivät tule sillä autetuiksi, että yritämme kohentaa itseämme. Mutta me saamme iloita hänestä, joka elää. Jos suostuisimme Paavalin tavoin vanhan ihmisen kuolettamiseen, silloin tosi elämä meissäkin virkoaisi. Koska Jeesus elää, saamme mekin elää.


Siis Hyvää Isäinpäivää Sinulle

Arto Auranen

[paluu]